Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 9 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Lakó-pihenő övezet Elsőbbségadás

Kihajtás és elsőbbségadás lakó-pihenő övezetből

Megtekintve: 59372

A segítségünket kérte Éva:

A minap vitába keveredtem az egyik autóstársammal egy elsőbbségadási helyzet kapcsán:
Útkereszteződéshez közeledtem, lakó-pihenő övezet vége jelzőtáblával és fekvőrendőrrel.
A másik jármű balról közeledett és nem volt hajlandó elsőbbséget adni.
Érvelése szerint, ahol lakó-pihenő övezet és fekvőrendőr található, az övezetből kihajtónak mindenképpen elsőbbséget kell adnia az útkereszteződésben.
Sajnos a KRESZ-ben sem találtam egyértelmű állásfoglalást ezzel kapcsolatban, így kicsit elbizonytalanodtam, kinek is volt igaza.

Egy mondatban: Évának igaza van.


Sem a lakó-pihenő övezet tábla, sem a sebességcsökkentő bordák (azaz fekvőrendőrök) nem szabályoznak elsőbbséget.

Ugyanakkor megvédeném egy kicsit a másik jármű vezetőjét is, akinek valóban lehet olyan érzete, hogy az út, amelyen érkezik, előnyben részesül, hiszen a lakó pihenő övezetben közlekedőkre egy csomó korlátozás érvényes. Például max. csak 20 km/h-val haladhat.

Sőt van egy kevésbé ismert szabály, amit úgy említünk, hogy forgalomszervezési szabályzat (20/1984. (XII. 21.) KM-rendelet.), amiben ez áll:

"15.1. Egyenrangú útkereszteződést olyan utak kereszteződésénél lehet kialakítani, amelyek
- keresztmetszeti kiépítettsége közel azonos, és
- forgalomnagysága egymással közel azonos."

Egy lakó-pihenő övezetből kihajtó út (ahova csak bizonyos járművek hajthatnak be) elméletileg sokkal kisebb forgalommal rendelkezik, mint egy valamennyi jármű részére biztosított keresztező út. Tehát a szabályzat szerint e kereszteződést sokkal inkább alárendeltté kellene tenni.


Egy másik levélírónk reagálása:

"Szeretnék hozzászólni a lakó-pihenő övezetes témához, mert azért ez nem olyan egyértelmű. Tegyük fel, hogy nem a „Lakó-pihenő övezet” táblát szerelik fel az utca mindkét végére, hanem a „Mindkét irányból behajtani tilos” táblát, kiegészítve a „Kivéve célforgalom” jelöléssel. Ez a tábla SEM szabályoz (vagy igen?) elsőbbséget, de nem is várok mondjuk jobbra eső utcából kihajtást, ezért nem kell készülnöm a jobbkéz szabályra. Véleményem szerint a lakó-pihenő övezet státusza nagyon hasonló ehhez, így én alárendeltnek tekinteném a kihajtó utat."


A KRESZ egyértelműen meghatározza, hogy mely közúti jelzések szabályoznak elsőbbséget!

Valóban a „Behajtani tilos” tábla felől - általában - nem érkezhet jármű, ennek ellenére sem ez, sem a „Lakó-pihenő övezet” tábla nem szabályoz elsőbbséget!
(Különben mi értelme lenne a képen látható helyzetnek, amikor ott az "Elsőbbségadás kötelező" jelzés?)


Tehát egy útkereszteződéshez érkezvén, sosem arra kell gondolni, hogy onnan ilyen vagy olyan okok miatt nem is jöhet senki, hanem sokkal inkább fel kell készülni egy esetleges elsőbbségadás lehetőségére.


Fontos megjegyzés Klubtagoknak:

A cikk folytatásához jelentkezz be!
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

brombihu | 2020.08.05

Hátha valaki tud segíteni:

Tegyük fel én A. utca 1-ben lakom.
Lakóövezet kezdete/vége az A/B utca találkozásánál a B utca sarkán, azaz az A.1 sakán is. Az A utca nem lakóövezet, B már igen.

Parkolhat-e A utcai lakos (én) a B (lakóövezeti) utcában. Természetesen csak ott vannak parkolók..
Szabály szerint ugye be se hajthatok, mint A utcai lakos.

Amúgy én is Évának adnék igazat.

brombihu | 2020.07.27

Hátha valaki tud segíteni:

Tegyük fel én A. utca 1-ben lakom.
Lakóövezet kezdete/vége az A/B utca találkozásánál a B utca sarkán, azaz az A.1 sakán is. Az A utca nem lakóövezet, B már igen.

Parkolhat-e A utcai lakos (én) a B (lakóövezeti) utcában. Természetesen csak ott vannak parkolók..
Szabály szerint ugye be se hajthatok, mint A utcai lakos.

Amúgy én is Évának adnék igazat.

TT | 2020.02.03

Tisztelt Kreszprofesszor úr!

Az első képpel kapcsolatban véleményem szerint nincs igaza Évának.
Abban egyet értünk, hogy a lakó-pihenő övezetből történő kihajtás nem befolyásolja az "Elsőbbség az útkereszteződésben" szabályait.

De:
A KRESZ szerint:
1. függelék, I. pont - fogalmak

k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.

Az első képen a lakó pihenő övezetből történő kihajtáshoz a járda szintre, a járdára kell felhajtani, majd a járdáról le az úttestre (ez nem fekvő rendőr), tehát nincs utak szintbeli keresztezése, olyan mint ha a saját kertjéből hajtana ki valaki, mindenkinek elsőbbséget kell adnia ebben az esetben szerintem.

Az utolsó képen, ahol az úttorkolattól beljebb az utcában fekvő rendőr van, ott megvalósul az utak szintbeli kereszteződése, tehát - egyéb tábla hiányában - "jobbkezes" a kereszteződés.

Kérném szíves újbóli állásfoglalását az első képpel kapcsolatban.


Nikorene | 2020.10.18

@TT
Egyetértek, az első képen az nem egy "fekvőrendőr", hanem a járda. Én sem látom be, miért lenne ez "egy szintben".

Nikorene | 2020.10.18

@Nikorene
Kiegészíteném:
Kereszteződés: "két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása."
Illetve idézet egy másik kérdésre adott válaszból: "Akkor nem tekinthetünk azonos szinten találkozó utakra, amikor az azokon lévő forgalom nem tud közvetlenül egymásba csatlakozni."
Így még egyértelműbb szerintem a helyzet: ez nem egy kereszteződés, az utak nem tudnak közvetlenül egymásba csatlakozni, aki a lakó-pihenő övezetből hajt ki, annak át kell hajtania a járdán. A járda nem szűnik meg járda lenni csak azért, mert autók hajthatnak rá. Akkor szűnik meg járda lenni, ha "az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt", az egyik irányból jól látszik, hogy ez nem teljesül, a másik irányból sem (az, hogy az aszfalt fiatalabb, és ezért más színű, ebből a szempontból lényegtelen), a járdaszegély jól láthatóan megszűnik, és nem vágja el keresztben a járdát.
Ha pedig járda, akkor nem kereszteződés, hanem járdáról történő lehajtás az úttestre, ha pedig nem kereszteződés, akkor nincs jobbkéz szabály.
A másik két példaként berakott fénykép még inkább az érvelésemet támasztja alá, mindkét esetben megszűnik a járda járda lenni, és megvalósul a kereszteződés követelménye, így mindkét esetben szintén egyértelmű, hogy kinek van elsőbbsége, az elsőt tábla szabályozza, a másodikat a jobbkéz szabály.

gazso | 2020.09.03

@TT
A nem azonos szintben kereszteződés az alagút vagy híd lenne (pl. autópálya-csomópontok).
Ez még szintbeni kereszteződés, és a járda egyben a keresztező út úttestje is a kereszteződésben, ezért az elindulás szabályai nem játszanak, mivel a jármű úttestről érkezik.

siska | 2019.11.14

Kerdesem lenne, hogy ez a szabaly, mely szerint a lako-piheno ovezet tabla "nem szabalyoz elsobbseget" kulfoldon is meg allja a helyet? Tudomasom szerint Nemetorszagban elsobbseget kell adnia annak az autosnak, aki a lako-piheno ovezetbol hajt ki.

A KRESZPROFESSZOR | 2019.11.14

@siska
Én úgy tudom Európában elméletileg egységes az elsőbbségadással kapcsolatos KRESZ szabályozás. De ennél jobban nem vagyok képben...

tarkedl | 2019.10.11

Évának igaza van.
De a kiépítée nem megfelelő.

Közúti jelzőtáblával kell jelezni a következőket: a lakó-pihenő övezet kezdetét és végét, az övezet útjainak a határoló utakhoz csatlakozásánál az ELSŐBBSÉGADÁSI KÖTELEZETTSÉGET, esetlegesen egyirányú forgalmú utcákat, a kötelező haladási irányt, be nem látható hosszabb útszűkületeknél a szembejövő forgalom elsőbbségét, illetve az elsőbbséget a szembejövő forgalommal szemben, várakozóhelyeket, a körforgalmú csomópontot.

metro | 2016.05.25

az első képen látható kereszteződés egyértelmű, mert kb. 40 méterrel hátrébb ki van rakva az egyenrangú útkereszteződés tábla. sajnos ugyanezt a telep másik oldalán lévő kereszteződésekben nem csinálták meg...

https://www.google.hu/maps/@47.5273281,19.0742017,3a,75y,217.07h,76.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1s61NfB5_94-ZbBqaeDp6roA!2e0!7i13312!8i6656

Jege | 2015.09.02

"Valóban a ?Behajtani tilos? tábla felől - általában - nem érkezhet jármű"
Miért ne érkezhetne? Ha egyirányú tábla lenne, akkor igaz. Kivéve a kivételeket.

tamasbalogh | 2015.06.04

"Például max. csak 20 km/h-val haladhat."
Remelem hasznara valik megfigyelesem azok szamara akik kulfoldon autoznak, ez a sebessegkorlatozas orszagonkent valtozhat pl. Nemetorszagban u.n. gyalogos tempoval lehet legfeljebb kozlekedni amit az STVO (KRESZ) 4-tol 7km/h-ig hataroz meg!
Pl itt 20-szal, valojaban talan meg kicsit tobbel is kozlekedve tobb mint 13km/h a kulonbseg!
Udv.
Tamas

Róna Róbert | 2015.05.06

T. Professzor úr!
Ön azt írja a járdán átvezető úttesttel kapcsolatban,hogy "a KRESZ-ben az szerepel, hogy csak az egy szintben találkozó utak minősülnek kereszteződésnek".Én viszont azt olvasom,hogy útkereszteződésnek két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése tekinthető. Tehát azonos szintben! engem az zavar,hogy ott ahol lakom lakó-pihenő övezet tábla van és parkoló terület is, a fényképen látható emelt járdán keresztül lehet kihajtani és ezt hol elismerik az utcán hajtó sofőrök,hol nem,mivel nem gondolják szintbeli keresztezésnek. Miért nem egyértelmű ez a szabályozás és Ön szerint milyen hatóság illetékes a fenti dilema eldöntésében?

the Furian | 2014.11.07

Ugyanakkor megvédeném egy kicsit a másik jármű vezetőjét is, akinek valóban lehet olyan érzete, hogy az út, amelyen érkezik, előnyben részesül, hiszen a lakó pihenő övezetben közlekedőkre egy csomó korlátozás érvényes. Például max. csak 20 km/h-val haladhat.

Sőt van egy kevésbé ismert szabály, amit úgy említünk, hogy forgalomszervezési szabályzat (20/1984. (XII. 21.) KM-rendelet.), amiben ez áll:

"15.1. Egyenrangú útkereszteződést olyan utak kereszteződésénél lehet kialakítani, amelyek
- keresztmetszeti kiépítettsége közel azonos, és
- forgalomnagysága egymással közel azonos."

Ez a megállapítás kicsit megtévesztő, ugyanis a járművezetőnek a KRESZ előírásai szerint kell közlekedni, és nem mérlegelheti, hogy az adott útkereszteződés a jogszabályi előírásoknak megfelelően van-e kialakítva.

the Furian | 2014.11.07

Szerintem a KRESZ elég egyértelműen szabályoz:
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.

Kugler Nándor | 2014.10.20

ÉN a lakó pihenőövezet kereszteződés megközelítésekor nem az elsőbbség kilétét fontolgatnám, hanam egy esetlegesen kigurulolabda utánfutó gyereket !!!!

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

10.413

Legfrissebb hír
A legújabb jogsi kódok

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke.

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Érvényes 2017.01.01-től.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!