Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 6 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Tolatás Baleset

Tolatáskor ütközni? Nem tudsz jól kijönni belőle…

Megtekintve: 8013

Sok-sok levelet kapok, akiknek az írói arról számolnak be, hogy hátramenet közben balesetet szenvedtek el. Van, aki elismeri a hibáját, hogy nem volt kellően körültekintő, de sokan azzal próbálnak védekezni, hogy a másik fél jobban figyelhetett volna.

A legérdekesebb ez a megközelítés: „Miért nem a tolató járműhöz kell alkalmazkodni, hiszen ő többszörösen hátrányos helyzetben van?”

A megfordulás és a hátramenet egy közös fejezetben került elhelyezésre a KRESZ szabályai között:
„33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.”

Ebben a szabályban egyértelműen meghatározásra került, hogy aki tolat, az a többi jármű közlekedését nem akadályozhatja.


Mit jelent ez a valóságban? Miben más egy akadályoztatási tilalom, mint például az elsőbbségadási kötelezettség?

Ezt fontos tisztázni, hiszen találkoztam már olyan balesettel, amikor valaki egy egyenrangú kereszteződésben tolatott vissza, és úgy ütközött a balról érkező járművel. A hátramenetet végző azzal védekezett, hogy a jobbkéz-szabály alapján neki volt elsőbbsége.

Az akadályoztatás tilalma a KRESZ alapján fajsúlyosabb fogalom, mint az elsőbbség megadása.

Ennek az az oka, hogy az akadályoztatás az a járművek közötti magatartásforma, amikor valakit a közlekedésében gátolunk. Például megállásra, lassításra esetleg irányváltoztatásra kényszerítünk.
Ennek intenzitása alapvetően nem releváns, hiszen a legjelentősebb akadályoztatás az, amikor valakit megállásra kényszerítünk, ami lehet egy normál lassítással járó, teljesen veszélytelen manőver is. Például, ha időben észlelünk egy útkereszteződésben keresztben elakadó („beszoruló”) járművet, amelynek akár elsőbbsége is lehet.

Éppen ezért az elsőbbség meghatározásánál a KRESZ a következőt írja:

„Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.”

Lefordítva: az elsőbbséggel rendelkező jármű számíthat arra, hogy megfelelő indokkal akadályozhatják a közlekedését, azonban az nem járhat hirtelen irány vagy sebességváltoztatással.


A tolatás esetében azonban a KRESZ azt határozza meg, hogy a hátramenetet végző jármű még indokkal sem akadályoztathatja azt, aki az úttesten érkezik! Ez alól csak a KRESZ által is említett esett a kivétel:

„Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.”

De még ebben a mondatban is szerepel egy kitétel, hogy az akadályoztatás csak „rövid” ideig tarthat, azaz nem korrekt, amikor a parkolás miatt megálló járműveket a sikertelen manőver és újrapróbálkozások miatt percekig feltartunk.

Mindezeket figyelembe véve, aki hátramenet közben balesetet követ el, akár érkező, akár álló járművel ütközik, nem nagyon tud jól kijönni az esetből.

Nem véletlen, hogy számtalan esetet megvizsgálva a legritkább az, hogy a biztosítók megtérítik a hátramenetet végző kárát.

Hiszen az akadályoztatás tilalma egy fokozott figyelemmel járó magatartást feltételez, amely magát a tolatás megkezdését is ahhoz köti, hogy más járművet emiatt nem kényszeríthetünk fékezésre, illetve megállásra.


Nem véletlen, hogy a KRESZ külön megemlíti azt az esetet is, hogy mit kell tenni a hátramenet biztonságos végrehajtása érdekében:

„(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.”

Tehát ebből következik, hogy bármely veszélyeztető tényező – kilátás korlátozottsága, átlagosnál nagyobb forgalom, gyalogosok veszélyeztetettsége – esetén, akár személygépkocsival történő közlekedés közben is, gondoskodni kell irányító személyről.


Az eddigiek alapján csak egy esetben tudunk „jól” kijönni egy hátramenet közben bekövetkezett ütközésből, ha a parkolóhelyre történő betolatás alatt olyan járművel ütközünk, akit egyébként rövid ideig akadályozhatunk.
A másik eset, amit jó tudni, az, amikor tolatás közben egy olyan járművel ütközünk, aki épp elindul, azaz becsatlakozik az út forgalmába. Ilyenkor azért vagyunk vétlenek, mert az akadályoztatás tilalma csak azokra érvényes, akik a közlekedésben részt vesznek.

Ugyanakkor más elsőbbségi helyzetben – például a példaként már említett egyenrangú kereszteződésben, vagy védett úton tolatva – a hátramenetet végzőnek kell alkalmazkodni ahhoz is, akivel szemben – előremenet közben – elsőbbséggel rendelkeznénk.

Amiből szintén nem tudunk jól kijönni az az eset, amikor két tolató jármű ütközik, például egy áruházi parkolóból két szemből hátramenet végző jármű esetében.
És végül azt se felejtsük el, hogy tolatásnál nemcsak a járművek akadályoztatása tiltott, hanem, az úttesten haladó gyalogosoké is!


Emlékeztetőként azok a helyek, ahol tilos hátramenetet végezni:

  • Autópálya,
  • Autóút,
  • Vasúti átjáró,
  • Körforgalom és
  • Egyirányú út (ez utóbbinál a várakozóhelyre betolathatunk)

Mivel a tilalom csak a fenti helyeken érvényes ezért szabad hátramenetet végezni – az említett akadályoztatási tilalom figyelembe vételével, és ha szükséges biztosító személy közreműködésével – többek között:

  • útkereszteződésben, gyalogos átkelőhelyen, hídon, alagútban, kanyarban, bukkanóban, főútvonalon stb.

 

A cikk folytatásához jelentkezz be!
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

puszedli9 | 2018.11.20

Tiszelt Kreszprofesszor!
Két hónapja egy rosszul bevett kanyart próbáltam korrigálni tolatva (felfogható egy fordulásnak), már keresztben álltam az úton gondosan ellenőrizve, hogy a sáv amibe visszatolatni szeretnék üres, senkit nem akadályozom vele. Megkezdtem a tolatás mikor egy autó látva a megkezdett fordulásom a kocsim mögé, és ezzel a szembe sávba hajtott ahol megtörtént a koccanás.
Sajnos a kimondatlan kresz aranyszabályként várható volt, hogy engem mint tolatót fognak felelősként kihozni, azonban én ezt nem érzem 100%-ig tisztességnek. Van értelme fellebezni, vagy mindenképpen én maradok a felelős a másik autós szabály megszegése ellenére is?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm!

gazso | 2018.12.04

@puszedli9
Elég nehéz ügy. Hacsak nem tudod bizonyítani, hogy szándékosan hajtott beléd.
Tolatásnál akkor vagy jó, hogy ha meg tudsz állni, mielőtt bárki -- na jó, ámokfutók kivételével -- féktávolságon belülne érne. Akkor védve vagy, mert neki kell úgy megválasztani a sebességét, hogy meg tudjon állni.

Csulki | 2016.11.18

Tisztelt Kreszprofesszor!
Sötét, esős este tolatás közben ütköztem egy, az "Elsőbbségadás kötelező" jelzéssel ellátott útról váratlanul mögém forduló gépkocsival. Ez esetben én vagyok a hibás, vagy az elsőbbséget meg nem adó gépkocsivezető? Egyáltalán, tolató járműnek is meg kell adni az elsőbbséget?
Érdeklődve és köszönettel várom véleményét.

gazso | 2017.12.07

@Csulki
Ez ebben a helyzetben a kölcsönös elsőbbségadási kötelezettség esete, mivel te védett útról érkeztél a kereszteződésbe... a 28. § (2) alapján. Ugyanakkor neked tilos volt akadályoznod a 33. § (1) szerint.

A magam részéről osztott felelősségre szavaznék, kb 2:1 arányban a te terhedre (mivel ő csekély mértékben akadályozhatott volna téged).

enterrer | 2016.11.16

Tisztelt Uram!
Kapubejáróból tolatok, a gk. a főutvonallal már párhuzamos és nekem bal oldalról mellékútról(nekem merőlegesen) belém hajt egy autó, a felezővonalat nem lépte át a gk.Az úton forgalom nem volt ,kikerülhetett volna,

seymourglass | 2015.06.25

Tisztelt Uram!

Rendszeresen szükséges az útról a házam melletti parkolóhelyre betolatnom, a menetirány szerinti bal oldalra (kis falu kis utcája, nem jelentős forgalommal).
Természetesen, irányjelzéssel kezdem, majd lassítás, húzódás a felezőhöz, megállás, és ha látom, hogy nem jönnek, vagy a mögöttem jövő már megállt, akkor tolatok át az úttesten.
Nem olyan régen viszont a mögöttem megálló autós, amikor meglátta a tolatólámpát (bal oldali irányjelzőm folyamatosan működött), balról KIKERÜLT! Ebben az esetben is én lettem volna a hibás, ha baleset következik be? (Csak kicsi híja volt...)
Köszönöm válaszát.

A KRESZPROFESSZOR | 2015.07.01

@seymourglass
Ha a kocsid tolatás közben mozgásban van, akkor Te leszel a hibás, hiszen hátramenet alatt akadályoztál másokat, mait tilos. De ha Te állsz, és úgy szaladnak beléd, akkor ez már más kategória.
Persze ezzel az a baj, hogy utólag, egy balesete után ki tudja pontosan megmondani, hogy melyik jármű hol helyezkedett el, hogy állt-e vagy haladt?
Ezért a legjobba tanács az, hogy tolatásnál maximális legyen az alkalmazkodás az érkezők felé. Ha pedig nagyon jönnek, akkor meg kell állni...

VLaciZ | 2017.12.04

@A KRESZPROFESSZOR
Két kocsi koccanásakor, ha az érintkező felületek meg is csúsztak egymáson, akkor a benyomódások helyzetéből, magasságából, alakjából és a karcolásokból, csúszási nyomokból gyakran sok minden kiolvasható. Pl. állt-e az egyik jármű, az ütközés pillanata után melyik mozgott tovább. Szerencsés esetben azt is lehet bizonytani, hogy egy jármű állt-e vagy tolatott a koppanás pillanatában.

Jó az ilyen nyomokat figyelmesen tanulmányozni, mert sajnos vannak élősködők is az autósok között, akik egy korábbi sérülés kijavítási költségeihez keresnek bepalizható autósokat. Olyan szándékos ütközést provokálnak ki, ahol némi rámenősködéssel a másikkal elismertetik a felelősséget.

jani62 | 2017.10.30

@A KRESZPROFESSZOR
Aki tolat, az nem áll. Aki áll, az pedig nem tolat. Ennyi.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

10.413

Legfrissebb hír
A legújabb jogsi kódok

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke.

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Érvényes 2017.01.01-től.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!


Parse error: syntax error, unexpected end of file in /www/stat/var/last.php on line 806