A gyermekülésekkel kapcsolatos szabályozás 2007-ben változott meg jelentősen. Azóta tovább csiszolták a paragrafusokat, ennek ellenére sajnos sokan még ma sem tuják, hogy a különböző korú gyermekeiket hogyan szállítsák, eleget téve a szabályoknak és betartva a közlekedésbiztonsági szempontokat is.
A KRESZ 48.§.-a a következőket írja le:
(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A függelékben pedig ez áll:
Gyermekbiztonsági rendszer:
wa) integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek;
wb) nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva - amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik - teljes gyermekbiztonsági rendszert képez.
Ez utóbbi két meghatározás egy kicsit bonyolultnak tűnik, de külföldi példákat nézve az integrált gyermekbiztonsági rendszer az autóban gyárilag beépített, a rendes ülésekből kialakítható gyermekülést jelenti, míg a nem integrált az ülésre utólag betett gyermekülésnek felel meg. Mindkét megoldás megfelel a gyermekbiztonsági rendszer meghatározásának. (A továbbiakban az egyszerűség kedvéért a "gyerekülés" fogalmat fogom használom!)
A KRESZ viszont nem említi meg az ülésmagasítót, ezért azt nem minősíthetjük gyermekbiztonsági rendszernek!
integrált és nem integrált ülés egy autón belül
A gyerekülés használatát legjobban példákon keresztül lehet megérteni:
10.413
8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Érvényes 2017.01.01-től.