Sebhatár feloldása / Autóút vagy autópálya kezdete
Megtekintve: 7790
Kedves Attila,
Az autóút vagy autópálya kezdete feloldja az odáig érvényes sebességkorlátozást?
Én eddig úgy tudtam, hogy igen, a tábla új sebességkorlátot határoz meg, de ma azt hallottam, hogy ez nem így van, ez a tábla csak tájékoztat, és így sebességkorlátozó táblát kizárólag kereszteződés old fel, vagy feloldó tábla.
Köszönöm a választ!
AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR
A válasz megtekintéséhez
jelentkezz be az oldalra vagy
regisztrálj ha még nem tetted meg.
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!
Hozzászólások
Zatamon | 2023.01.18
...."A sebességkorlátozás jelzőtábla kapcsán megjegyezzük, hogy annak hatályát-konkrét jogszabályi rendelkezés hiányában is- más megengedett sebességre utaló jelzőtábla (például autópálya, lakott terület kezdete stb.) is feloldja."....
A fenti idézet a KRESZ értelmezése a joggyakorlatban című könyv negyedik kiadásában olvasható.
suvakcsaba | 2020.02.14
Ha ez igaz:
"A Sebességkorlátozás tábla esetében a kezdőpont maga a tábla, a hatálya pedig vagy a következő útkereszteződés elejéig tart, vagy pedig a feloldó tábláig."
1
Akkor a lakott területen kívüli egy útszakaszra (2 útkereszteződés közt) kitett 70-es tábla után következő 50-es tábla nem oldja fel a 70-es táblát, tehát nincs értelme az 50-esnek
2
Ha az 50-es tábla életbe lép, akkor a fenti logika alapján a tábla alaprendeltetése mindig érvényes a táblától, ha más utasítás nincs együtt vele, tehát ebből értelmezésem szerint a lakott terület táblák, az autópálya és autóút táblákra is ezek igazak.
3
ha a lakott terület vége tábla előtt és egy korábban kihelyezett sebesség korlátozó tábla közt valaki felhajt az útra behajtóból akkor ő honnét tudja, hogy a lakott terület vége tábla után nem mehet 90-nel?
WAdam | 2018.08.17
Sziasztok!
Akkor jól értem, hogy egy autópályán sebességhatár feloldásnak minősül:
- a lehajtó (lassítósáv) vége,
- a parkoló kihajtójának vége,
- a benzinkút kihajtójának vége,
- a felhajtó (gyorsítósáv) eleje,
- a parkoló felhajtósávjának kezdete és
- a benzinkút felhajtójának kezdete?
Mert valahol ismétlik a táblákat, valahol pedig nem.
A válaszokat előre is köszönöm!
gazso | 2018.08.17
@WAdam
Van aki vitatja a parkolós és benzinkutas kihajtókat és felhajtókat. Persze a rejtett lehajtók esetében a dolog védhetetlen... és az autópályán ismeretlen környéken haladva honnan veszed észre, van-e rejtett felhajtó/lehajtó?
Emiatt szerintem az a a korrekt, ha mind kereszteződésnek minősül.
Autópályán is lehet elvileg zónás sebességkorlátozást alkalmazni, még nem láttam rá példát...
gazso | 2016.11.09
"Ez a szöveg ("vonatkozó közlekedési szabályokat") nekem azt jelzi, hogy valamennyi, a táblához kapcsolódó szabályra kiterjed az, beleértve a kapcsolódó sebességhatárokra is, a jogalkotó nem említi, hogy a nevezett jogszabály kivételként kezelné az úton az azt megelőző sebességkorlátozás kérdéskörét. Azaz a tábla után 130, ill. 110 km/h a sebességkorlát (szgk, motorkerékpár esetében), bármi is volt előtte kitéve; és ha ettől el akarnak térni a sebességkorlátozás esetén, akkor plusz sebességkorlátozó táblát kell (újra) elhelyezni. "
Tévedsz.
A kulcs a KRESZ 26. § (1) bekezdésének a szövegezése:
26. § (1) Az egyes járművekkel ? ha e rendelet másként nem rendelkezik ? legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
a) személygépkocsival, motorkerékpárral, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
aa) autópályán 130 km/óra,
ab) autóúton 110 km/óra,
ac) lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra,
ad) lakott területen 50 km/óra,
Fontos a "ha e rendelet másképp nem rendelkezik". Ha volt sebességkorlátozás tábla, akkor annak hatályának végéig a KRESZ másképpen rendelkezik.
Ami az M0-t illeti, a 80-as tábla az első kijáratig vagy első felhajtóig él, a két vagy több út egymásba torkollása, elágazása kereszteződés, a kereszteződésben a sebességkorlátozás tábla hatálya véget ér (hacsak nem övezet tábla volt).
baranyjan | 2016.10.26
Amikor az M 51-es úton jövök az M 5-östől az M 1 - M 7 fele, mielőtt ez befut az M 0-ás autóútba, van egy 80 km/órás sebességkorlátozó tábla. Miután ráhajtottam az M 0-ra, ezt semmi semmi oldja fel. tehát a fentieket figyelembe véve kilométereken át kéne 80-nal vezetnem - a 110 helyett. Az már csak hab a tortán, hogy az autóutat jelölő tábla sincs kinn, tehát ha valaki ( pl. külföldi) nem ismerős erre, azt sem tudja, hogy autópályára vagy autóútra hajtott-e fel.
NagyPeti | 2017.05.03
@baranyjan
De, feloldja: amikor ráhajtasz az M0-ra, az ui. kereszteződés (ha jól értettem, mire gondolsz).
Vilkas | 2016.06.26
A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet Mellékletének 18.13. pontja értelmében:
"Autópálya
a) A jelzőtáblát azon a helyen kell elhelyezni, ahonnan az autópályára vonatkozó közlekedési szabályokat érvényesíteni kívánják." Hasonló szabályt állapít meg az autóútra is a jogszabály.
Ez a szöveg ("vonatkozó közlekedési szabályokat") nekem azt jelzi, hogy valamennyi, a táblához kapcsolódó szabályra kiterjed az, beleértve a kapcsolódó sebességhatárokra is, a jogalkotó nem említi, hogy a nevezett jogszabály kivételként kezelné az úton az azt megelőző sebességkorlátozás kérdéskörét. Azaz a tábla után 130, ill. 110 km/h a sebességkorlát (szgk, motorkerékpár esetében), bármi is volt előtte kitéve; és ha ettől el akarnak térni a sebességkorlátozás esetén, akkor plusz sebességkorlátozó táblát kell (újra) elhelyezni.
Egyébként ezt a "plusz táblát" lehet látni az M1-M7 kivezetőjén is a Gazdagréti felhajtó után néhány száz méterrel is (ha jól emlékszem), ahol az autópálya kezdete táblával együtt van elhelyezve a 100 km/h sebességkorlátozó tábla is, jóllehet az adott kivezető úton már előtte is 100 km/h sebességkorlátozás volt hatályban.
A KRESZPROFESSZOR | 2016.06.29
@Vilkas
A GKM rendelet valóban megfogalmazza a jelzőtábla elhelyezésének elvét, amiben nem vagyok biztos, hogy a jogalkotó valóban minden szabályt ehhez rendel.
Ugyanis az autópálya, autóút közlekedésének szabályait külön fejezet foglalja össze, míg a sebességkorlátozás egy másik paragrafusban, az un. sebességtáblázatban található.
Továbbra is azt gondolom, hogy ilyen helyen a sebességkorlátozó táblák megismétlése, vagy feloldása szükséges lenne.
Új hozzászólás írása
További hozzászólások