A 76-os főút 8,4 km szelvényében este 17,30-kor tök sötétben 70 km/o-val poroszkáltunk Zalaegerszeg felé. A baloldalon lévő vasúti töltés felől/ről egy 2-300 kg-os hatalmas szarvas bika ugrott a kocsi elé, úgy kb. 2 m-re.
Fékezés, de az ütközés elkerülhetetlen, ha már ez van, legalább ne (első-hátsó lábas) frontális, mert akkor befekszik a szélvédőn, és nekünk annyi, akkor a hátsó tengelyt (lábat), hátha kifordul, CSATTT, kormány vissza egyenes, tovább satu fék(ABS), megáll, CSEND.
Ha kell baromi gyorsan tud az ember gondolkodni, és talán még ennek megfelelően cselekedni is. Most sikerült. A kifordítás megmentett, csak a kocsi jobb eleje (motorház, lámpák), és mivel kifordult a jobb tükör ripityára. Nos ennyi a kifejtés.
Ja és több tíz éve vezetek aktívan.
Kérdés(ek)
1. Mit jelent a "Vad veszély" tábla (mi az értelme, ha Rábafüzestől, Záhonyig végig ki van téve)?
2. Mit kell tennem, hogy a tábla utasításának, vagy annak az elvárásnak, amilyen cselekvést tőlem a tábla kihelyezője várt maradéktalanul eleget tegyek?
3. Mikor járok el helyesen?
4. Mit kell tennem annak érdekében, hogy ha egy vad 2 méterre elém ugrik, netán ráugrik a kocsira, vagy hátulról ráront a kocsira, akkor se én legyek a felelős?
5. Valaki aki a vadakért felelős a felsőséget azzal hárítja el magáról, "Volt Vadveszély tábla", és ezek után semmiért sem vállal felelősséget. Van-e olyan tábla, amit a kocsi oldalára kitehetek, "Gépkocsi veszély" ezzel én is mentesülök az alól, hogy nem megfelelő gondossággal jártam el?
6. Végül már csak érdekességből, mert az eset óta érzékeny vagyok a témára:
M7-es 170-es csomóponttól Pest felé
egyszer csak "vadveszély" tábla alatta "10 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "9 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "8 km",
egy km múlva ..........
Kérdések:
1. Mi a francot keres egy vad az autópályán?
2. De ha az autópálya mégsem annyira autópálya, akkor mitől amortizálódnak le a táblák (Vadveszély + 10 km) egy km alatt úgy, hogy azt meg kell ismételni.
3. Jól értelmezem, ha azt gondolom, hogy ez az egész csak azért van, hogy ha valaki 130 km/o-val beleszáll egy szarvasba, vagy őzbe és belehal, akkor az autópálya kezelő azt mondhassa, "ki volt táblázva miért nem ment 30-al, akkor talán nem halt volna bele"?
Elnézést a kicsit hosszú leírásért, de a kérdés az eset előtt is érdekelt, most meg pláne.
A választ várva üdvözlettel
Lampert Sándor
Ui: A rádió műsor szenzációs, a magyarázatok "emberi" hangon, érthetően, példákkal hangzanak szóval nagyon hasznos. Talán nem szerénytelen javaslat ha azt mondom, hogy ezt a témát, nem az enyémet, hanem a "Vadveszély" tábla ügyet (mit, mikor, hogyan kell tenni, hogy ne én legyek a hunyó), jó lenne kivesézni, mert egyre több eset van (szegény Mocsai Tamás a 67-esen rosszabbul járt mint én a76-oson szinte egy időben)
10.413
8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Érvényes 2017.01.01-től.