Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 9 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Elsőbbségadás Baleset

Kanyarodás és sávváltás

Megtekintve: 21179

Nem többsávos útról kanyarodok egy többsávos útra jobbra, de nem a jobb szélső sávba, hanem egyből a belső sávba.

Szemből szintén kanyarodik egy jármű, saját szempontjából balra ugyancsak a belső sávba. Kivan elsőbbsége?

Egyes vélemények szerint a kanyarodási szabály a döntő, de véleményem szerint a jobbra kanyarodó egyben sávváltoztató még akkor is, ha egyből a belső sávba kanyarodik. Tehát a piros jármű ad elsőbbséget a kéknek. Erre vonatkozólag tud-e valamilyen bírósági vagy jogegységi határozatot állásfoglalást?

Előre is köszönöm : Kincses László


 

AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR

A válasz megtekintéséhez jelentkezz be az oldalra vagy regisztrálj ha még nem tetted meg.
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

herta | 2022.12.28

Úgy látom, a KRESZ 36. § (1)-t senki nem említette.
"Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad."
Eszerint a belső forgalmi sávra jobbra kanyarodás céljából nem szabad ráhajtani.

Reflective212 | 2021.04.03

Na és mi van akkor, hogyha a jobbra kanyarodó jármű egy autóbusz, vagy kamion, ami a jobbra kanyarodás közben a jobb oldali mindkét sávolt el kell, hogy foglalja a jármű méretéből adódóan? A jobb oldali sávba érkezik, viszont a vele szemből érkező balra kanyarodó sávját is részben elfoglalja kanyarodás közben, viszont egyáltalán nem történik sávváltoztatás, csak a kanyarodás közben igénybe veszi mindkét sávot. Valaki azt gondolja, hogy ő fog elsőbbséget adni a balra kanyarodónak? De ez autóval is megtörténhet, hogy nagyobb ívben fordul jobbra a jármű, ezért a kanyarodási manőver közben igénybe veszi mindkét sávot, érintve a balra kanyarodó útját, viszont a manőver végén visszatér a jobb oldali sávba, ekkor megintcsak nem áll meg a sávváltoztatás. Különben mennyi időt lehet nyerni azzal balra kanyarodás közben, hogy nem várod meg a szemből jövő jobbra kanyarodását?

BuzaL | 2022.06.09

@Reflective212
Legtöbb esetben nem az egyénnek nyert idő a fontos, hanem a folyamatos haladás. XVII. kerület központban 3+3 sávnak van telezöld egyszerre, és előbb az egyenesen haladókat kell elengedni, utána van lehetőség a 2 sávosra bekanyarodni. Ott enélkül is komoly dugók szoktak kialakulni, mivel 2-3 autónál több nem igazán jut át, ha még a jobbról érkezőket is megvárják, akkor pedig 0.

BuzaL | 2022.06.09

@BuzaL
bocsánat, jobbra kanyarodókat akartam írni.

BuzaL | 2021.01.09

@KRESZPROFESSZOR
Több videóját is megnéztem ebben a témában.
Jól értem tehát, hogy a KRESZ-ben a jobbra kis ívre sehol nincs, hogy a első, használható külső sávban / balra nagy ívben pedig a belső sávba kell kanyarodni, viszont a bíróságon ezt veszik alapul? (tehát vitatott esetben a balra kanyarodónak lesz igaza?)

Nekem úgy rémlik, hogy az oktatók is azt tanították, hogy az első, megfelelő sávba kanyarodja (pl. balra záróvonal mellé, jobbra a külső sávba - kivéve elzárt sáv, pl busz/bicikli).

A KRESZPROFESSZOR | 2021.01.10

@BuzaL
Valóban a szabály csak azt határozza meg, hogy a bekanyarodás után az úttest jobb oldalára - és nem a jobb szélére - kell érkezni.
"a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon"

BuzaL | 2021.01.10

@A KRESZPROFESSZOR
Köszönöm a választ!
Igen, ennél többet mi sem találtunk, ami megzavar, az maga a joggyakorlat, illetve a gyakorlati képzésnél is mintha ezt oktatnák.
Esetleg lehetséges, hogy a gyakorlati anyagban szerepel a "jobbra kis ívben" definíciója, csak a KRESZ-ből kimaradt? Vagy a joggyakorlat érti ezt félre?

Igazából eddig (20év) szentül meg voltam győződve (pedig 10 év után újra vizsgáztam A kat. miatt), hogy az első használható sávot kell megcélozni (balkanyar estében belülről, jobbkanyar esetén kívülről).
Mindenesetre ezentúl a fentiek fényében vezetek.
Köszönöm, ha a fenti kérdésre is tudna válaszolni!

Balageking | 2020.12.31

Kedves Kreszprofesszor!

Úgy látom, hogy az Ön által leírtak, csak a 31§ / 3 pontja alapján történt, viszont az 1. pontjának "b" része azt is kimondja, hogy: "
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (átvezető útburkolati jel)

- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felez?vonala mellé, illet?leg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére

Több sávos út esetén az út jobb széle, nem a jobb szélső sáv, illetve a felezővonal nem a belső sáv? Mivel a szabály nem határozza meg, hogy egy, vagy több sávos útról van szó, így szerintem, ha egysávos az út, amire bekanyarodunk, akkor a jobbra kis ívben kanyarodónak van elsőbbsége, ha pedig több sávos az út, akkor meg nincs elsőbbség adási kötelezettség, mert a balra kanyarodó a felezővonal mellé(belső sáv), a jobbra kanyarodó meg az úttest széle mellé(jobb szélső sáv) kanyarodik. Természetesen, ha busz-, vagy biciklisáv van, akkor meg az arra vonatkozókat kell betartani. Ha a két autó továbbiakban nem abban a sávban szeretne haladni, akkor meg a sávváltás szabályait kell betartani. Nem jól gondolom?

BuzaL | 2021.01.09

@Balageking
Pont egy lényeges része maradt le a KRESZ-nek az idézetben, a 31/1/b a besorolásról szól (amúgy én is benéztem elsőre).
"... köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. "

Csaba83 | 2020.10.29

Feltenném azt a kérdést, hogy elméletben szabad-e egyszerre kanyarodni egyáltalán attól függetlenül, hogy hány sáv van ahova érkezünk, vagy meg kell várni míg a másik elhagyja a kereszteződést?
Tehát a képen a kék autónak elméletben meg kell-e várni míg a piros befordul és elhagyja a kereszteződést? Mert ha igen akkor egyértelmű, hogy a kanyarodási szabály a nyerő.
Az más kérdés, hogy gyakorlatban egyszerre fordulunk, ha egyértelműen látni  hova tart a másik, mert gyorsítja a közlekedést.
Illetve bedobok még egy követ a tóba. Mi van, ha a piros visszaveszi az indexet és egyenesen megy tovább? Megteheti ezt amúgy? Mert ha igen, abból megint azt következik, hogy meg kell várni míg a piros elhagyja a kereszteződést.

WATTILA | 2020.10.07

"A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére kell kanyarodni. Amennyiben a fenti helyzetektől a kanyarodó jármű eltér, a kanyarodás mellett forgalmi sávot is változtat, azaz kétszeresen irányváltoztató járműnek minősül. A kétszeres irányváltoztatás során a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokra figyelemmel kell lenni. " Tehát a jobbra kis ívben kanyarodó csak a jobb szélsőbe érkezhet. Onnan pedig ha a belsőbe akar menni, akkor sávot kell váltani és a belsőbe érkező "nagy ívben kanyarodónak" elsőbbséget adni.

WATTILA | 2020.10.07

Kedves Kreszprofesszor!
A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. Tehát a kanyarodó járműveknek a 2x2 sávos úton a jobb oldali két sávba kell érkezniük. A kis ívben kanyarodónak a jobb szélsőbe, a nagy ívben kanyarodónak a belsőbe. Ha onnan át kívánnak menni a másik sávba, akkor már a sávváltás szabályai vonatkoznak rá.
Szerintem téves az az álláspont, hogy a "nagy ívben" kanyarodó gépjárműnek elsőbbséget kell adnia, ha a "kis ívben" kanyarodó jármű a belső sávba kíván egyből kanyarodni. A kis ívben kanyarodó jármű addig kanyarodik kis ívben míg a saját sávjában marad, vagyis a jobb szélsőben.
Én ezzel értek egyet:
https://www.autoszektor.hu/hu/content/kreszprofesszor-kanyarodas-savvaltassal

adamme | 2020.01.10

Sziasztok!

Egyetlen KRESZ szabályt kell figyelembe vennie a balra kanyarodó kék autónak, mégpedig azt, hogy a piros autó kis íven kanyarodik, a kék pedig nagy íven. Tehát, teljesen mindegy a kék autónak, hogy a kanyarodás közben milyen szabálytalanságokat követ el a piros autó (sávváltás, gyalogosgázolás zebrán, mobiltelefonozás stb.), addig szépen áll a helyén, amíg az ki nem kanyarodott - vagy, ha be is hajt a kereszteződésbe, megvárja a piros autó besorolását, még annak ellenére is, hogy a KRESZ kimondja, aszerint kell közlekednünk, hogy arra számítunk, a közlekedésben résztvevők betartják a KRESZ szabályait, ami jelen esetben egyértelműen az, hogy a piros autó a külső sávba kanyarodik, de a szabály szerint a kéknek pedig elsőbbséget kell adnia, tehát ütközés esetén egyértelműen és 100 %-ban a kék autó a felelős. Üdvözlettel, (egy gépjármű kárszakértő)

llaci56 | 2018.12.09

Kedves Attila!
Hadd reagáljak fenti hezitálásodra. "Ezzel nekem csak az a bajom, hogy mi van, ha valamiért a jobb szélső sáv... "
Tehát amit találtál:
"A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére kell kanyarodni. Amennyiben a fenti helyzetektől a kanyarodó jármű eltér, a kanyarodás mellett forgalmi sávot is változtat, azaz kétszeresen irányváltoztató járműnek minősül..."
Véleményem szerint ez egyáltalán nem üti amit előtte mondtál. Sőt! A végén meg is erősíti, hogy "a 29.§ -t is figyelembe kell venni!"
Egyszerűbben: Az egymással szemben kanyarodó járművek között a kanyarodási szabály (ahol a balra kanyarodó elsőbbséget ad a szemből érkező ...) a döntő, azonban a jobbra kanyarodó jármű kerülhet forgalmi viszonyba több sávra kanyarodáskor pl. balról érkező járművel, ahol már jobban értelmezhető a kanyarodó kettős irányváltoztatása.
Sajnos azonban egyre több helyen tapasztalom, hogy a joggyakorlat eltér a paragrafusoktól, ráadásul nem mindig egyformán.

Shikko | 2018.08.02

Szerintem a megoldás nagyon egyszerű. Csak azzal kell összevetni, hogy mi történne, ha 2x2 sávos lenne az út is amiről kanyarodnak. Aki balra kanyarodik a külsőből a külsőbe, a belsőből a belsőbe kanyarodna. Itt nincs a +1 belső sáv tehát a a külsőbe kell kanyarodnia. És utána onnan balra indexelve sávot váltania a belsőbe. A jobbra kanyarodónak is a külső sávból a külső sávba kell kanyarodnia és utána balra indexelve sávot váltania, ha a belsőben szeretne haladni. (Mivel alapvetően a külső sávban kell haladni, ezért a + sáv a belső sáv, tehát az szembe forgalmas 2 sávos út sávjai a külső sávnak felelnek meg)

Tehát itt mindketten szabálytalankodnak. De a jobbra kanyarodó szabálytalankodik kevesebbet, mivel ő csak szabálytalanul vált sávot "kanyarodás után". (függetlenül attól, hogy már a kanyarodás közben olyan ívben kanyarodik, hogy a belső sávba érkezzen) aki balra kanyarodik az pedig nem adja meg az elsőbbséget a jobbra kanyarodónak és szabálytalanul vált sávot.

llaci56 | 2018.12.09

@Shikko
"Csak azzal kell összevetni, hogy mi történne, ha 2x2 sávos lenne... "
Ne beszéljük bele a jogszabályba, ami nincs benne! Azt, hogy hány sávos útról érkezik egy jármű, csak az illető jármű vezetője tudhatja biztosan, a szemből (vagy egyéb helyről) érkező nem biztos, hogy látja. Ettől kezdve máris nincs értelme az érkezést a kiinduláshoz rendelni.

gazso | 2018.08.08

@Shikko
Az első számú gond, hogy a külsőből külsőbe, belsőből belsőbe szabályt a KRESZ nem ismeri.
Az még elég jól meg van határozva, hogy egyéb jelzések hiányában hova kell besorolni a bekanyarodás előtt.
Azt, hogy hova kell érkezni, a 31. § (3) bekezdés szabályozza csupán:

"A járművel másik útra ? ha közúti jelzésből más nem következik ? jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, a jobbra bekanyarodásra ? a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi ? a kerékpársáv igénybevételével kell felkészülni."

Ennyi.
Egyébként nehéz is lenne egy minden helyzetre megfelelő szabályt kitalálni, elvileg elképzelhető olyan kereszteződés is, ahol nem csak 2 út (4 irány) találkozik, hanem legalább 5 irányból lehet érkezni és mind párhuzamos közlekedésre alkalmas...

Ami itt fontos, az a "ha közúti jelzésből más nem következik" szövegrész -- bár alighanem az útfelújítások, a kötelező kikerülési irány tábla lehettek a jogalkotó előtt, bizony a terelővonal is közúti jelzések közé tartozik, amiből más -- a fenti szabályhoz képest kevésbé megengedő -- bekanyarodás következik.

Nagyon nem mindegy tehát, hogy hol vannak terelővonalak felfestve (persze csak ha nem lepi őket hó, mert akkor a dolog felejtős). Terelővonalak hiányában a felelősség egyértelműen a balra kanyarodó jármű vezetőjét terheli. Ha a jobbra kanyarodó jármű terelővonalat lépett át, akkor a kérdéskör bonyolultabb. Már csak azért is, mert vita alakulhat ki arról, hogy egy baleset még az egyik útról másik útra kanyarodás közben, vagy a kanyarodást követően történt-e... De ebben az esetben sem vitatható az, hogy a balra kanyarodó elmulasztott elsőbbséget adni, a kérdés csupán az, hogy a dolog kölcsönös volt-e.

S.Zoli | 2017.09.01

Valós helyzet erre a Péterfy Sándor utca - Rottenbiller utca kereszteződés. Ma rám dudált a Rózsák tere felől érkező (fenti vázlaton piros) autó, miközben a felüljáróra kanyarodott ki elém a belső sávba. Mindketten elsőként kanyarodtunk a lámpától, én balra, ő sávváltás közben jobbra. Hol van itt a kölcsönös udvariasság?

gazso | 2017.09.02

@S.Zoli
Éppen ez a helyzet az, ahol szerintem nem kétséges, hogy a jobbra kanyarodónak van elsőbbsége.
A felüljáró nem csupán másik sávot jelent itt, hanem másik utat, és éppen ezért a Rózsák tere felől érkező autó nem vált sávot, amikor a felüljáróra hajt, hanem a két út közül, amire jobbra kanyarodhat, a távolabbi utat választja!

etalon | 2016.12.27

"Én úgy gondolom, hogy a megoldás az adott helyzetben alkalmazandó szabályok elvi sorrendjében rejlik. Ha ezt vesszük figyelembe, akkor nem kell azon dilemmázni, hogy egy szabály esetleg erősebb, mint a másik...

Balra kanyarodás esetében a cselekvési sorrend:
1. Szándék jelzése az irányjelzővel.
2. Besorolás a megfelelő helyre.
3. Elsőbbségadási kötelezettségről való meggyőződés.
4. Ha szükséges elsőbbségadás.
5. Tényleges bekanyarodás a megfelelő ívben, és a megfelelő helyre.

Ez alapján a 3. pontban el kell dönteni azt, hogy érkezik e szemből egyenesen haladó, vagy jobbra kanyarodó. HA igen, akkor addig a kereszteződésbe nem szabad behajtani, hiszen nekik lesz elsőbbségük. Ha elmentek, akkor lehet kanyarodni az adott helyzetnek megfelelő helyre. "

A fenti cselekvési sorrend nem életszerű. Egy telezöldes kereszteződésnél, ha szemből jobbra kanyarodást jelző jármű van, akkor nem a kereszteződés előtt várva adom meg az elsőbbséget, hanem behajtok a kereszteződés közepéig, ott szükség szerint megállok. Ezzel egyrészt elengedem a mögöttem jövő, esetlegesen egyenesen haladókat. Másrészt azért is hajtok be a kereszteződés közepéig, hogy ha több elsőbbségi kötelezettségem van, akkor majd a szemből jövők sárgájánál fejezem be a kanyarodást! (..nyilván csak egy-két járműre vonatkozik ez, a kereszteződés méretétől függően!) Mert sárgánál befejezhetek egy megkezdett kanyarodást, míg ha a lámpa előtt várok a szemből jövőkre, az ő sárgájukkal egyidőben én is azt kapok, így elkezdeni a kanyarodást már nem szabad.

Más: A 31.§ (3) bekezdés szerint: "A járművel másik útra -ha a közúti jelzésből más nem következik- jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni." Ha jobbra nem a közelebbik sávba kanyarodsz az már nem kis ív!!!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.12.28

@etalon
Azért nem kifejező a "kis ív" meghatározás, mert ha a kis ív azt jelenti, hogy a legkisebb ívben kanyarodva a közelebbi sávba kell érkezni, akkor viszont a "nagy ív"-nek azt kéne jelenteni, hogy a legnagyobb ívben a távolabbi sávba kell érkezni, ami balra kanyarodás után pont a jobb szélső sáv lenne.
A kis ív igazából azt jelzi, hogy a keresztező út felezővonalától jobbra eső részre kell érkezni, a nagy ív pedig, hogy a felezővonalon túlra. Ahogy a KRESZ is rögzíti:
"A járművel másik útra jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."

etalon | 2016.12.29

@A KRESZPROFESSZOR
Válaszod erőltetett és hiányos. Hiányos azért, mert hozzászólásom első, nagyobb részére nem válaszoltál. Vajon azzal egyetértesz-e? Erőltetett azért, mert a jobbra kanyarodás elsőbbségét a balra kanyarodással szemben -minden helyzetben- favorizálod, ettől nem lehet eltéríteni, úgy látom. Befejezésül két dolgot említenék: 1. az ilyen felfogással jobbra kanyarodó vét a 3.§ c. pont ellen, mely kimondja: "másokat a közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon"! A jobbra nagyobb ívben, kénye-kedve szerinti sávba való kanyarodás indokolatlan akadályozás. 2. Idézném a fenti, általad írtakat: "" Ugyanakkor a joggyakorlatban ezt találtam:
"A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére kell kanyarodni. Amennyiben a fenti helyzetektől a kanyarodó jármű eltér, a kanyarodás mellett forgalmi sávot is változtat, azaz kétszeresen irányváltoztató járműnek minősül. A kétszeres irányváltoztatás során a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokra ? 29. § - is figyelemmel kell lenni. "" Ez lényeg, nem pedig, hogy Te vagy én hogyan értelmezzük a KRESZ-t. A magam részéről a vitát lezártnak tekintem.



A KRESZPROFESSZOR | 2016.12.29

@etalon
Ami nagyon fontos, hogy ezen a fórumon nem jó, ha bárki úgy érzi, hogy vitatkozni kell. Inkább egyeztessünk véleményeket, és érezzük azt, hogy senki nem tévedhetetlen. Én magam is nagyon szívesen fejet hajtok más gondolata előtt. Ezért sem akartam megkérdőjelezni az előző gondolatod elején ismertetett véleményedet. Hiszen amit írtál, az valóban életszerű, és elgondolkodtató.
Sajnos az egészből pont az jön ki, hogy a KRESZ mennyire nem pontos jogszabály. Olyannyira, hogy ma már bármelyik bíró fenntartja a jogot, hogy még az egykori útmutató se vegye figyelembe, amiben valóban a fenti idézet áll.
Egy biztos, hogy a képen látható ütközés után, ha jogi döntés szükséges, akkor két nagyon rövid paragrafus az, amiből egy jogász ki tud indulni:
1. Elsőbbséget kell adni a balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű részére.
2. (amit már idéztem) A járművel másik útra jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.

Sajnos a joggyakorlat azt is mutatja, hogy a fenti két mondat alapján a bírók így is ítélnek, és úgy is.

És én is számtalan kérdést tudok még feltenni, például mi van akkor, ha a jobb szélső sáv buszsáv, vagy csak egyszerűen felbontották, vagy ha olyan nagy hó van, hogy a hóeltakarítás miatt csak másfél sávnyi hely van, és a többi. Vagy mi van lakott területen kívül, ahol a párhuzamos közlekedés szabályai miatt elve a balra kanyarodónak a jobb szélső sávba kéne érkezni, és a többi.
A KRESZ-nek ilyen helyzetekre is megoldást kellene adni, de sajnos nem ad.

Én valóban inkább amellett állok ki, hogy az elsőbbségi szabály mintegy "erősebb" mint a bekanyarodás helyét meghatározó szabály, de ez csak valóban az én véleményem.

Viper | 2016.11.21

Ezen mit lehet ennyit lovagolni... a fenti képen lévő kanyarodás szabálytalan. Jobbra, kis ívben a legszélső forgalmi sávba KELL kanyarodni (lásd KRESZ). Ha nem tudsz, mert forgalmi akadály van - az téged akadályoz, így neked kell alkalmaszkodnod: bekanyarodsz a jobb szélső sávba, látod, hogy áll ott/van ott valami, megállsz, körülnézel balra index, sávot váltasz, amihez persze megadod az elsőbbséget a már a sávba érkezett - balra nagy ívben kanyarodó - embernek, mivel ő a sávjában van (mintha mind a kettőtöknek lenne 1-1 kanyarodó sávja csak más íven - sávváltás lesz, ha a jobbra kisívű kanyarodásból a belső sávba érkezel)

Gazso: azért, mert valaki nem ismeri a KRESZ kanyarodásra való szabályait, ne én legyek már a hibás, mert balra nagy ívben kanyarodtam.... eléggé egyértelműen ott van, hogy jobbra kis ívben a jobbszélső sávba KELL kanyarodjál. Nincs opció. Ha bekanyarodtál, utána már válthatsz sávot; nincs kivétel, hogy "de ez az út nem a felüljáróra megy".

gazso | 2016.11.21

@Viper
Nézd, annyiban igazad van, hogy a jobbrakanyarodó egy baleset esetében elmulasztotta megadni az elsőbbséget, amit a sávváltása miatt a KRESZ 29. § (1) bekezdés szerint meg kellett volna adjon.

Azt viszont elfelejted, hogy a balra kanyarodó a KRESZ 31. § (5) bekezdés ca) pontja miatt szintén köteles lett volna elsőbbséget adni a szemből érkező jobbra kanyarodó járműnek. Itt nincs megemlítve, hogy csak annak, aki nem vált sávot!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.11.21

@Viper
"eléggé egyértelműen ott van, hogy jobbra kis ívben a jobbszélső sávba KELL kanyarodjál."
Kérdezném, hogy a KRESZ melyik paragrafusában szerepel ez, hogy a jobb szélső sávba kell kanyarodni?

gazso | 2017.02.16

@A KRESZPROFESSZOR
A 31. § (1) bekezdésre tippelnék...

A KRESZPROFESSZOR | 2017.02.19

@gazso
A 31. § (1) bekezdés a besorolásról szól.
A bekanyarodás utáni érkezéssel a 31. § (3) bekezdés foglalkozik!

gazso | 2016.11.19

Az én értelmezésem szerint:
a balra kanyarodó elsőbbséget kell adjon a jobbra kanyarodónak,
a jobbra kanyarodó, mivel nem a számára kijelölt sávba érkezik, sávot vált, míg a sávok vonalvezetése szempontjából a balra kanyarodó nem vált irányt, ő is elsőbbségadásra köteles.
Megoldás szerintem a kölcsönös udvariasság, baleset esetén pedig a magam részéről az osztott felelősség megállapítását tartanám helyesnek.

A helyzet nagyban változik, ha a több párhuzamos sáv több úthoz tartozik (pl. a belső sáv felüljáróra hajt rá, a szélső nem stb.) -- abban az esetben egyértelműen a jobbra kanyarodóé az elsőbbség.

etalon | 2016.11.13

Kedves Attila!

Szomorúan tapasztalom, hogy ez a gumicsont újra meg újra előkerül, és a KRESZ-t írók még mindig nem oldották meg. (Mi már anno, a balatoni továbbképzések idején is vitatkoztunk ezen, -veled is.)
A szakemberek is nagyjából 50-50 százalékban foglalnak állást, ideje lenne már határozottan elrendezni az illetékeseknek! Te például forszírozhatnád?
Ezen kívül kíváncsiak volnánk, hogy egy koccanás esetén a rendőr, illetve a bíróság hogyan döntene? Ezt kérdezi Kincses László is, a válasszal adós maradtál?

Összegezném a két állásfoglalást:
?A? variáció:
A balra kanyarodónak van elsőbbsége, mert a jobbra kanyarodó kettős műveletet végez, a kanyarodáson kívül sávot (sávokat) is vált, kanyarodás közben terelővonalat (terelővonalakat) lép át, ez pedig irányváltoztatás! (29. § 1. bek.), míg a balra kanyarodó csupán kanyarodik.
(Dredd tévesen ítéli meg: a kanyarodás nem a kormány forgatásával kezdődik, hanem az irányjelzéssel, besorolással. A kanyar íve, azaz, hogy a művelet során egyenes mozgást is végez, ebből a szempontból másodlagos.
Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok szélessége lakott területen min. 2,75 m, a 11/2001. KöVim rend. szerint.
Többsávos körforgalomból való kihajtás előtt valóban a jobbszélső sávba kell sorolni, de kihajtásnál a távolabbik sávba kanyarodás vezetéstechnikai szempontból veszélyes (pont az általad említett eset miatt), ez nem célszerű, és itt is fennáll a kettős művelet esete!)

?B? variáció:
A jobbra kanyarodónak van elsőbbsége a 31. § 5. ca. bek. szerint: ?a balra kanyarodó járművel elsőbbséget kell adni az úttesten szemből érkező, jobbra kanyarodó járműnek?.
Ez is igaz, és nincs az leírva, hogy: ?de, ha a jobbra kanyarodó nem a közelebbi sávba kanyarodik, akkor nincs?!

Megjegyezném, hogy vezetéstechnikai szempontból, ha a jobbra kanyarodónak az a szándéka, hogy egyből a belső sávba (sávokba) kanyarodjon, akkor elfogadható, ha nincs szemből jövő, balra kanyarodó, mert egyébként ezzel akadályozza azt, a ?B? variáció szerint jogosan. Szerintem, ha van balra kanyarodó, célszerűbb a szélsőbe kanyarodnia, majd utána sávot váltania.
Ha az egyből a belsőbe kanyarodás célja egy közeli balra kanyarodás, és rövid a távolság addig, azaz nem kivitelezhető a sávváltás, célszerű lenne elengedni a balra kanyarodót, hiszen a balra kanyarodás nehezebb művelet.

Hát az a helyzet, el kéne dönteni a KRESZ-t író szakembereknek, hogy melyik az ?erősebb? szabály: a sávváltás-irányváltoztatás, vagy a kanyarodás, esetleg a vezetéstechnikai, baleseti tapasztalatok figyelembe vételével!
Üdv, balesetmentes közlekedést mindannyiótoknak!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.11.13

@etalon
Én úgy gondolom, hogy a megoldás az adott helyzetben alkalmazandó szabályok elvi sorrendjében rejlik. Ha ezt vesszük figyelembe, akkor nem kell azon dilemmázni, hogy egy szabály esetleg erősebb, mint a másik...

Balra kanyarodás esetében a cselekvési sorrend:
1. Szándék jelzése az irányjelzővel.
2. Besorolás a megfelelő helyre.
3. Elsőbbségadási kötelezettségről való meggyőződés.
4. Ha szükséges elsőbbségadás.
5. Tényleges bekanyarodás a megfelelő ívben, és a megfelelő helyre.

Ez alapján a 3. pontban el kell dönteni azt, hogy érkezik e szemből egyenesen haladó, vagy jobbra kanyarodó. HA igen, akkor addig a kereszteződésbe nem szabad behajtani, hiszen nekik lesz elsőbbségük. Ha elmentek, akkor lehet kanyarodni az adott helyzetnek megfelelő helyre.

Balageking | 2015.11.11

Kedves KRESZPROFESSZOR!

A kresz nem csak azt a két pontot határozza meg. amit Ön írt...
Itt van pl. az eleje a 31-nek:
"
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
"
A Kresz-könyv pedig ezt írja:
"Jobbra kis ívben kell kanyarodni, azaz a járművel a bekanyarodás után is a menetirány szerinti jobb oldalon, a szélső sávon kell maradni (1-182. ábra). A kerékpársávra természetesen nem hajthat rá (1-183. ábra), s ha az úttest szélén autóbusz forgalmi sáv van, arra csak akkor hajthat rá, ha legkésőbb a következő közeli útkereszteződésben ismét jobbra kíván kanyarodni(1-184.ábra).
Ha több sávos úttestre kanyarodva valamelyik belső sávban akar haladni (pl. balra kanyarodásra készül), ezt csak abban az esetben teheti meg ha a kanyarodásra vonatkozó szabályokon túl a sávváltásra vonatkozókhoz is alkalmazkodik(1-185.ábra).
...
"
Nekem ebből az derül ki, hogy többsávos útra kikanyarodáskor, ha nincs átvezető utburkolati jel felfestve, hogy melyik sávba kanyarodjak, akkor balra nagy ívben a balszélsőbe , jobbra kis ívben a jobbszélsőbe kell kanyarodni, és ha pl a jobbra kis ívben kanyarodó mégis a belső sávba szeretne kanyarodni, akkor be kell tartsa a sávváltás szabályait, miszerint a balra nagy ívben kanyarodó autót el kell hogy engedje, mert az sávváltás nélkül oda érkezik ahova a könyv írja.
Tehát a balra bekanyarodó a szabálynak megfelelően a felezővonal mellé kell hogy kanyarodjon (a belső sávba) a jobbra kis ívben haladó meg a az úttest jobb széléhez ( külső sáv) ha valamelyik nem a meghatározott sávba akar menni, akkor irányjelzéssel jelezve az irányváltás szabályait betartva átmehet a másik sávban.
Ezekből kiindulva a mellékelt ábrán a kékkel rajzoltnak van elsőbbsége.

Dredd | 2015.09.03

Nem értem mi a kérdés, illetve mit nem lehet ezen érteni - persze aki nem akar valamit érteni az nem is fogja! KreszProfnak igaza van!! Nagyon jól látja, érti a helyzetet. Ráadásul a helyzetet lerajzoló kérdező saját magával keveredik ellentmondásba, mert rajzolni jól tud, de értelmezni a saját rajzát már nem!
A megoldás pedig pofonegyszerű, a többi csak csúsztatás, félre magyarázás.
A szabály lehetőséget biztosít arra, hogy bármely sávba kanyarodjak - eddig vili? Tehát ha a jobbra kanyarodást a rajz szerint végzem el, akkor NEM beszélhetünk sáv váltásról, mivel egyetlen sávba kanyarodom és ott is maradok! Hol itt a sáv váltás? A kanyarodási szabály pedig egyértelmű: "Elsőbbséget kell adni balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű részére"

Kincses László | 2015.02.12

Köszönöm a gyors a választ !
Sajnos (ahogy írod is) a KRESZ paragrafusai ezt a mindennapos esetet sem határozzák meg egyértelműen. Pedig már 40 éves a mostani KRESZ ! Ideje lenne lecserélni egy fiatalabbra, csak ne azok csinálják akik az utóbbi évek módosításait alkották.
Hozzám a"joggyakorlati magyarázat "áll közelebb, úgy gondolom ez a életszerűbb. Gondoljunk arra, hogy a jobbra kanyarodó, ha nem a jobb szélső sávba érkezik hanem a belsőbe (akár a harmadik, negyedik sávba) akkor mindenképpen áthalad egy vagy több sávon, tehát irányt változtat, hiszen mértani derékszögben nem lehet bekanyarodni. Ha ez a jobbra kanyarodó, nem közvetlenül a kereszteződésben megy be valamelyik belső sávba, akkor fel sem merül az alap kérdés, hogy a kanyarodási szabály vagy a kétszeres irányváltoztatás a mérvadó.
Kedves Attila ! A válaszodban írod, hogy a joggyakorlati magyarázattal az a gondod, hogy mi van akkor, ha a jobb szélső sáv buszsáv vagy nem vehető igénybe, mert le van zárva. Nekem ezzel különösebb gondom nincs (de nem vagyok teljesen nyugodt ), mivel ha a 2x2 sávos út jobb szélső sávja le van zárva, akkor az a rész nem többsávos, tehát az alap kanyarodási szabályok érvényesek. Igaz ez a szemből balra kanyarodóra nagyobb figyelmet ró. Ha busz sáv van az út szélén akkor a jobbra kanyarodónak ezt az alap szabály szerint ki ki kell hagynia, kivéve ha a következő - közeli - kereszteződésnél ismét jobbra kanyarodik. Tehát ilyenkor, ha buszsáv + egy forgalmi sáv van akkor a jobbra kanyarodónak van elsőbbsége, ha a buszsáv mellé érkezik. Erre vonatkozólag már olvastam bírósági Ítéletet. Viszont az alap kérdésemre nem találtam jogerős ítéletet. (lehet, hogy ügyetlenül kerestem )
Ebben tudnál-e segíteni ? Van e tudomásod ilyen jogerős ítéletekről ? Végső soron ez lenne a döntő érv !
Köszönettel : Kincses László

Dredd | 2015.09.03

@Kincses László
Kedve László!
Az okfejtésedben is ellentmondásba keveredsz magaddal: "a jobbra kanyarodó, ha nem a jobb szélső sávba érkezik hanem a belsőbe (akár a harmadik, negyedik sávba) akkor mindenképpen áthalad egy vagy több sávon, tehát irányt változtat...."
Ez így már bocsánat de hülyeség - tehát ha egy vagy több sávon merőlegesen áthaladok, akkor irányt változtatok?? Ez ugye könnyen belátható hogy egyszerűen nem igaz, mert ha nem kanyarodom jobbra, akkor is pont ugyanezt teszem tehát egészen addig NEM változtatok irányt, amíg le nem térek arról az útról, amin eddig közlekedtem - ebben azért ugye egyetérthetünk? :)
A szabályozás pedig teljesen jó (még 40 évesen is :P ): egészen addig (a sávig) amíg egyenesen haladok - ha pl 10 sáv van igenis bekanyarodhatok a 10. sávba is, mert addig egyenesen haladok - IRÁNYVÁLTOZTATÁS NÉLKÜL! Az irányváltoztatás a 10. sávnál következik be, amikor is - és itt ismét vitatkoznék - derékszögben (jobbra kis ívben) fogok belekanyarodni a 10. sávba. Pont ahogyan rajzoltad! A szabályozás lényege: számodra (szemből balra kanyarodónak) teljesen irreleváns hogy én egyenesen haladok tovább, vagy esetleg egyszer csak jobbra bekanyarodom valamelyik sávba, elsőbbséget kell adnod! (Mi van akkor a a 100 éves Tata - akik majd lehetünk mi is ha megérjük :) -(bár én biztos kiszállok az kormány mögül, ha a szenilitás jeleit fogom magamon tapasztalni :) ) - jön velük szembe és tegnap óta kint felejtette az irányjelzőt és bizony esze ágában sincs jobbra bekanyarodni egyik sávba sem!??
Pici matek: A forgalmi sáv szélessége összetevődik : a jármű szélességéből (2,50) + a jármű kígyózó mozgásából adódó szélességtöbbletből (min.0,15) + biztonsági sávból (min.0,10). Ez alapján a minimális sávszélesség : 3,00m!
Tehát ha "csak" egy 2x2 sávos útra kanyarodom a belső sávba, akkor is legalább 3,5-4,5 m-t kell egyenesen tovább haladnom irányváltoztatás nélkül, mire elérem a bekanyarodás helyét (attól függ mennyire sarkosan fordulok - ez ugye erősen sebességfüggő is). Egy autó átlagosan 4,5-5 méter hosszú, kis kategóriában 4 méter körüliek - ebből következik hogy egy teljes autóhossznyi távot teszek meg a kereszeteződésben irányváltoztatás nélkül....
az is mindegy hogy elkezdünk-e játszódni buszmegálókkal vagy útlezárással sb... ilyen részletekbe menni értelmetlenség, hiszen a fő szabály nyilvánvaló és egyértelmű.
Kicsit OFF, de azért kapcsolódik a témához a jobbra kanyarodás miatt:
Ugyanez a helyzet körforgalomból kihajtás esetén többsávos útra! sajnos a gyakorlat a többségében szabályok ismerete nélkül közlekedők részéről hajmeresztően veszélyes, itt a jobbra tartási kötelezettséget szeretik elfelejteni, és amikor én szabályosan jobbra húzódva nem ez első sávba, hanem a másodikba fordulok, akkor széles körforgalmak esetén az idióták nem egyszer dudáltak már le vagy jöttek majdnem nekem, mert a jobbra tartást magasan letojva úgy gondolta hogy akkor egyenes az útja kifelé a belső sávba! A kérdésemet miszerint "belső sávból mióta kanyarodhat jobbra kis ívben?" FEL SEM FOGTA!!! Ja hogy nincs felfestve? hmm... és??? erről is egyértelműen rendelkezik a KRESZ

A KRESZPROFESSZOR | 2015.02.12

@Kincses László
Értem az érvelésed, de jó jogszabályt alkotni nem könnyű dolog.
Mert, hogyan szóljon a meghatározás? Párhuzamos közlekedés esetén a megfelelő sávba kell érkezni. Oké.
De mi van három sáv esetében? Mi van akkor ha nem látszódnak az útburkolati jelek, és kanyarodás közben még abban sem lehetünk biztosak, hogy egy vagy két sáv van az úton?
Nehéz pár mondatban olyat meghatározni, ami minden helyzetben jól és helyesen alkalmazható.
Szóval, nem egyszerű...

fetusz | 2015.06.28

@A KRESZPROFESSZOR
Kedves Kreszprofesszor!
Egy analógia lehet: útkereszteződésében elsőbbsége va-e annak az alárendelt útról jobbra kanyarodó járműnek a neki jobb kézről érkező, szabályosan haladó járművel szemben, aki "Buszsáv, útfelbontás, torlódás és hasonlók" miatt nem tud a ""A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére" kanyarodni és emiatt kényszerül a szembejövő forgalommal szembe menni? Szerintem akár ezt is megteheti, de csak a kikerülésre, sávváltásra stb. vonatkozó szabályok betartásával (zavarás, akadályozás, veszélyeztetés stb). Nem ártana elgondolkodni azon is, hogy miért jó, ha irányváltoztatási szándékunkat nem csak irányjelzővel, hanem a jármű megfelelő oldalra húzódásával, a jármű mozgásával is jelezzük.
Szerintem a KRESZ-t a törvényekhez hasonlóan összességében kell alkalmazni, nem lehet egy-két paragrafusra koncentrálni. A közlekedési szabályokat pedig azért állították fel, hogy a veszélyes helyzeteket, balesetet megelőzzük. Ennek érdekében pedig minden vonatkozó paragrafus figyelembe veendő, egyforma súllyal.

Mitől élvezne "nagyobb" elsőbbséget egy kanyarodó és sávot váltó jármű egy egyszerűen kanyarodóval szemben?

A Gyáli úton a Merényi Gusztáv Kórház irányából érkező "A" jármű ballra kanyarodna az Ecseri úton a belső sávba, és ballra kanyarodna tovább a gyáli úti felüljáró irányába. Szemből érkezik a Gyáli úton (a Néro M5 irányából) egy "B" jármű, amelyelőször az Ecseri útra jobbra kanyarodna, majd ugyancsak a gyáli úti a felüljáró felé folytatná útját.
"A" az út volnalvezetéséből adóbó rövidebb távolságot kihasználva, "B"-t nem akadályozva, őt legfeljebb lelki békéjében megzavarva, teljesen kiszámíthatóan besorol. "B" ekkor indul el, lassan a már álló, zöld jelzésre váró "A" mellé áll (se hirtelen kormánymozdulat, se hirtelen fékezés), és közli "Azt hittem, nekem van elsőbbségem". "A" elgondolkodik azon, meddig is kellett volna várania arra, hogy "B" megfelelő pozícióba kerüljön a következő lámpánál? Talán meg kellett volna várnia, hogy az utolsó szemből érkező jármű is elfoglalja helyét a következő útkereszteződés előt? Aztán várja meg a következő zöldet és cselekedjen hasonlóképp az idők végezetéig? Vagy használja ki máskor is az elsőbbség meg nem adásának korlátain belül a lehetőségeket?

Egy több sávos útkerszteződésben fennáll annak a lehetősége, hogy a balra kanyarodó jármű a jobbra kanyarodóhoz képest akár 3-szor rövidebb utat kell megtegyen. Meg tudja adni az elsőbbséget. Egyértelművé kellene tenni, hogy a kanyarodási szabály csakis olyan esetben érvényesül (a közlekedés biztonságát alapul véve), ahol a szituáció egyértelmű: egy sávos viszzonylatban. Ha egy-egy sávról jobbra illletve balra kanyarodunk, biztonságosan úgy teketjük meg, ha egymást nem zvavarjuk, akadályozzuk, veszélyeztetjük.

A helyzet kulcsát abban látom, ha "B" jobbra indexel, jobbra kanyarodik a jobboldali sávba, majd szabályosan sávot (sávokat vált), közben ügyel arra, hogy szándéka egyértelműen látható legyen.

Tisztelettel
Fetusz

gazso | 2017.07.28

@fetusz
Aki a terelővonalat átlépi, az meg a 29. § (1) bekezdése miatt kell elsősbbéget adjon, mindaddig, amíg látható a terelővonal.
Ha a terelővonal bármi okból nem látható, akkor valóban a jobbra kanyarodóé az elsőbbség. De tisztán látható terelővonal mellett kölcsönösen elsőbbséget kell adniuk egymásnak => kölcsönös udariasság, és én azt is mondanám, baleset esetén 50-50 % felelősség.

Motormann | 2017.07.24

@fetusz
"Mitől élvezne "nagyobb" elsőbbséget egy kanyarodó és sávot váltó jármű egy egyszerűen kanyarodóval szemben?" Onnan, hogy az "egyszerűen" (balra) kanyarodó mindig köteles elsőbbséget adni a jobbra kanyarodónak! Akkor is, ha pl. az útburkolati jeleket eltakarja a hó és nem vagy helyi lakos sem, aki "tutira tudja" hogy itt párhuzamos közlekedés esete forog fenn... Ugyanis a KRESZ nem írhat elő a világ összes szituációjára részletekbe menő előírásokat, ezért a meglévőket kell alkalmazni!

A KRESZPROFESSZOR | 2015.07.01

@fetusz
Köszönöm a részletes okfejtést, nagyon sok igazság van benne.
Ugyanakkor tudni kell azt is, hogy a KRESZ csak egy keretjogszabály, számtalan olyan életben előforduló eset lehetséges, amire nem ad iránymutatást.
Éppen ezért lényeges minden közlekedőnek tudni, hogy a KRESZ-ben található első szabály mindent visz.
Azaz bármilyen helyzetben találjuk magunkat az első és legfontosabb, hogy mindent meg kell tenni egy lehetséges baleset megakadályozása érdekében. Függetlenül a védettségtől, elsőbbségtől, előnytől, de még attól is, hogy a KRESZ egyik vagy másik paragrafusa hogyan rendelkezik.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

10.413

Legfrissebb hír
A legújabb jogsi kódok

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke.

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Érvényes 2017.01.01-től.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!