Szomorú baleset történt tavaly októberben Lajosmizsén, ahol egy 13 éves kislány kerékpárral ütközött egy tehergépkocsival úgy, hogy a gyermek egy kerékpárúton haladt.
Szerencsére csak könnyebb sérülés történt, illetve némi anyagi kár, de mivel rengeteg tanulsága van az ügynek, érdemesnek találtam részletesebben foglalkozni ezzel. Főleg, hogy az eljáró hatóság a határozat meghozatalában – véleményem szerint – nem járt el teljes körültekintéssel.
A Lajosmizsén keresztülhaladó főútvonal – ami egyébként az 5-ös út – úttestje mellett kerékpárút halad végig.
A képen is jól látható, hogy a főútvonal védettségét jelző elsőbbségadás kötelező tábla szemből, a kerékpárút előtt lett elhelyezve.
A kislány a kerékpárúton balról érkezett, a tehergépkocsi pedig keresztülhajtott a főútvonalon az Irinyi utca irányába, tehát gyakorlatilag az látta, ami épp a képen is látható.
A rendőrségi eljárás során a kerékpározó kislányt hozták ki vétkesnek, méghozzá arra hivatkozva, hogy a jobbkézszabály szerint nem adta meg a tehergépkocsi részére az elsőbbséget. És bár gyermekként felelősségre nem vonható, de a család és a kislány számára komoly lelki teher mind a mai napig, hogy az általuk hibásnak tartott gépkocsi vezetője ellen az eljárást megszüntették.
Érdemes a KRESZ szabályait és a kapcsolódó jogszabályokat végigelemezni, mert az utóbbi időkben nagyon sok hasonló kerékpáros baleset történik
Hogy a közterület kezelője felé is felróható felelősség, mi sem bizonyítja jobban, hogy a baleset után pár héttel pótoltak egy elsőbbségadás kötelező táblát - az alábbi képen is jól látható -, és amely jelzés egyébként minden további kereszteződésben a helyén van.
Egyébként az ilyen Elsőbbségadás kötelező jelzőtábla használata a forgalomszervezési szabályokban nincs előírva, egyrészt mert a lekanyarodó járművekkel eleve elsőbbséget kell adni a kerékpárúton, sőt a járdán érkezők számára is, a Batthyány út felől pedig a teljes út széleségére érvényes „Elsőbbségadás kötelező” tábla található.
A rendőrségi határozatban ez áll:
A jelenleg hatályos KRESZ nem szabályozza konkrétan azt a közlekedési esetet, ahol a járművezető a kereszteződésen egyenesen áthaladva a járművével közben egy kerékpárút útestjén halad át.
Ebben az esetben – jelen baleseti ügyben – a két jármű (azok vezetőjének) egymáshoz viszonyuló elsőbbségi helyzetét (jelzőtábla hiányában) a KRESZ 28.§-ban foglaltak határozzák meg, amelyek a következők.
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) …
részére.
Mindjárt az elején leszögezném, hogy nagyon komoly hiányossága lenne a KRESZ-nek, ha az 1975-ös megalkotása óta nem szabályozná a kerékpárúton áthaladók elsőbbségét.
Ezen felül a 28.§. beidézése úgy, hogy az abban hivatkozott (2) bekezdés már csak kipontozva látható, enyhe csúsztatás, hiszen ez a szakasz foglalkozik pont azzal, hogy:
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.
Ebben a kereszteződésben pedig vannak „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák.
Egyébként az indoklás legnagyobb logikai hibáját abban látom, hogy ugyan a kerékpárút szemből táblával védett, ebből az irányból pedig egyenrangú lenne? Ilyen kereszteződés a valóságban sehol nem létezik, és nem is létezhet!
A tanulságok miatt egy kicsi érdemes jobban belemélyedni a részletekbe, már az elején kihangsúlyozva, hogy véleményem szerint a kerékpáros nem vonható felelőségre a baleset kapcsán!
A Lajosmizsén átvezető 5-ös út egy főútvonal, amit az úttesten érkező járművek a „Főútvonal” elnevezési jelzőtábla jelzéséből észlelhetik.
Főútvonal esetében az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát el kell helyezni az útkereszteződés előtt a főútvonalat keresztező vagy abba betorkolló minden szilárd burkolatú mellékútvonalon. (83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet III. Fejezet 11.3.ae.)
A rendelet egyértelműen meghatározza, hogy az útkereszteződés előtt kell elhelyezni a jelzést, ami így a teljes útkereszteződés keresztmetszetére, és nem csak az úttestre érvényes.
A tábla ott van, bár a minőségén, elhelyezésének módján lenne némi kifogásolni való…
A KRESZ függeléke egyértelműen rögzíti a közút egyes részeit:
Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése
Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület
Tehát az út keresztmetszetét vizsgálva a teljes út egy településen gyakorlatilag faltól falig tart, hiszen a szabály kihangsúlyozza, hogy a gyalogosok is az úton közlekednek, méghozzá általában a járdán, ami így az út szélét jelenti. Azaz a két járda közötti teljes terület képezi az utat, illetve két út találkozásánál az útkereszteződést.
Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.
Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út.
A megjelölést táblával teljesítik, a táblánál pedig a KRESZ-ben ez szerepel:
Kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez
Hogy a kerékpárút ezen meghatározás alapján a közút részét is képezheti, arra két bizonyítás is szerepel a KRESZ-ben:
Ezt erősíti az a jogszabály is, amely szerint:
Az út melletti kétirányú kerékpárutat, annak kezdetét és végét az „Út melletti kerékpárút”, az „Út melletti kerékpárút kezdete” és az „Út melletti kerékpárút vége” jelzőtáblával abban az esetben kell előjelezni, ha az úton haladó járművezető számára a kerékpárút nem kellően észlelhető.
(83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet III. Fejezet 18.11.)
Mivel ilyen tábla itt nem került elhelyezésre, ebből következik, hogy az úton haladó járművezetők számára a kerékpárút kellően észlelhető, amelynek például az elsőbbségadás szempontjából van jelentősége.
Az 5-ös út és Irinyi utca találkozásánál lévő kereszteződés esetén az „Elsőbbségadás kötelező” tábla az alárendelt utak felől érkezők számára a gyalogos járdák előtt került elhelyezésre.
KRESZ 12. § (1) a:
„Elsőbbségadás kötelező” tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező úton érkező jármű részére.
Ebből a pontból egyértelműen adódik az, hogy nem csak az úttesten, hanem a teljes útszélességen érkező járművek számára jár az elsőbbség, tehát azoknak is, akik a kerékpárúton közlekednek.
A tábla elhelyezése alapján kizárható, hogy a kerékpárút és a keresztező Irinyi út egyenrangú kereszteződés lenne, hiszen az elsőbbségadás tábla által befoglalt területbe ez a hely is beletartozik.
Hozzáteszem, hogy a kerékpáros olyan kerékpárúton közlekedett, ahol az ezt megelőző útkereszteződésekben végig táblával jelzett elsőbbséggel rendelkezett, tehát jogosan bízhatott abban, hogy itt is védettsége lesz. Egyébként ezt jogszabály is megalapozza, mert 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet II. Fejezet 9.3. alapján:
Egyenrangú útkereszteződés előtt azon az úton, amelynek a megelőző útkereszteződésében jelzőtáblával jelzett elsőbbsége volt, az „Egyenrangú útkereszteződés” jelzőtáblát el kell helyezni.
Tehát, ha a rendőrségi határozatnak megfelelően a kerékpárút és az Irinyi út kereszteződése egyenrangúnak minősül, ebben az esetben a kerékpárútra – mivel a megelőző útkereszteződésében jelzőtáblával jelzett elsőbbsége volt – a kerékpárosok számára figyelmeztetésként el kellet volna helyezni az „Egyenrangú útkereszteződés” jelzőtáblát. Ezen az úton ilyen jelzés sehol sincs.
A leírt – jogszabályi előírásokkal alátámasztott – érvek alapján a kerékpárosnak a baleset bekövetkezte miatti felelősége kizárt.
A kislány képviselői a fenti szakmai indokokat a rendőrség számára egy beadványba leírták, ennek ellenére és ezt figyelmen kívül hagyva az újabb határozat megerősítette a gyermek felelősségét, és az indoklásban továbbra is a jobbkézszabály figyelmen kívül hagyása szerepel.
Jelenleg így néz ki a helyszín. Elhelyeztek egy újabb Elsőbbégadás kötelező táblát – bal oldalon –, illetve ebből az irányból kiegészítették a kerékpárosok elsőbbségét jelző táblával:
10.413
8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Érvényes 2017.01.01-től.