Kerékpárosoknak sebességkorlátozás. Ki hallott már ilyet? Pedig nagyon is igaz! Sőt…

Autópálya 130 km/h… Ezt talán mindenki tudja, aki járművel közlekedik. Személygépkocsik ennyivel mehetnek maximum például az emhetesen. De hogy a biciklisekre is érvényes lenne ez a szabályozás! Mármint, hogy megkötik azt, hogy mennyivel tekerhetnek? Bizony ez így van a KRESZ-ben, méghozzá majdnem tíz éve.
Sőt! A kerékpárosokra több sebességérték vonatkozik, mint egy személyautósra, hitted volna ezt? Pedig így van!
(Csak ha valaki nem tudná, személygépkocsira 130/110/90/50 – autópályán, autóúton, lakott területen kívül és belül.)

Kerékpárosra az érvényes számsor:
10/20/30/40/50

Vicces, ugye?


Főleg, hogy jelen pillanatban nincs olyan kötelezettség, hogy egy bicajt bármilyen tempómérőeszközzel fel kellene szerelni.

Meg különben is, egy fotózkodó rendőr a cangás hátáról hogyan tudná azonosítani kiről is van szó? Bár én megtaláltam a megoldást!

Vonalkódot minden kerékpárosnak!

Tréfát félre téve, nyilván egy baleset esetén igenis lesz jelentősége a sebességhatárok betartásának, sőt hallottam olyanról, hogy a hatóság emberei szemből fotózva állítottak már le kerékpárost, és büntetést is eszközöltek.


Ezek után nézzük azokat a bizonyos maximális megengedett sebességértékeket kerékpárra:

Általánosságban a megengedett legnagyobb sebesség az úttesten, kerékpársávon, leállósávon (természetesen nem autópályán és autóúton), és útpadkán – lakott területen belül és kívül egyaránt –
40 km/óra


Most jön a legmókásabb:
A fenti helyeken, ha lakott területen kívül közlekedik a kerékpáros, utast nem szállít, és fejvédő sisakot visel, akkor
50 km/óra Ez azért morbid egyébként, mert a traktor, a robogó, sőt még egy személygépkocsi is, ha egy elromlott másik járművet vontat, max. 40-el közlekedhet, azaz a sisakos bicajosok simán lealázhatják ezeket a járműveket!

Az pedig külön jó kérdés, hogy mi is az a kerékpáros sisak? Vajon ez is az?


Mindkét fenti szabályt üti, ha a kerékpáros kerékpárútra téved. Pedig az ember azt hinné, hogy ezt direkt nekik készítik, és ezért itt bele lehet adni apait, anyait, de nem így van! Ugyanis kerékpárúton – ha van sisak, ha nincs, ha városon belül vagyunk, ha kívül – a maximális tempónk már csak
30 km/óra
lehet.


Ráadásul, ha a kerékpárutat kombinálják gyalogúttal, akkor bicajjal kötelesek vagyunk lecsökkenteni a sebességünket
20 km/óra  -ra.

(Egyébként ez azért érdekes, mert sima kerékpárúton, ha a közelben nincs járda, a gyalogosok jogszerűen ott is közlekedhetnek, tehát a csökkentett tempó itt is jogos lehetne.)


És végül van egy tízesünk is, hiszen a KRESZ azt írja, hogy amennyiben az úttest alkalmatlan kerékpározásra – például egy eső után hatalmas pocsolyák lepik el – akkor a kerékpáros a járdán is közlekedhet, de ebben az esetben csak maximum
10 km/óra  -s sebességgel.


Ja, és ha valakinek nem lenne elég, akkor azt sem árt tudni, hogy

  • Kerékpárral „Lakó-pihenő övezetben” csak 20 km/h-val szabad közlekedni
  • „Gyalogos övezetben” ha a tábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van – a jelzett időszakon kívül – a kerékpárosok – a gyalogosok veszélyeztetése nélkül – legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek.
  • „Gyalogos és kerékpáros övezetben” kerékpárosok legfeljebb 20 km/óra sebességgel haladhatnak, de ha a gyalogosok részén közlekednének, akkor legfeljebb 10 km/óra sebességgel.

Ember legyen a talpán, aki ezt mind megjegyzi!

Kerékpárosok figyelem! Megtanulni! Holnap kikérdezem!

A Kreszprofesszor