A gyermekülésekkel kapcsolatos szabályozás 2007-ben változott meg jelentősen. Azóta tovább csiszolták a paragrafusokat, ennek ellenére sajnos sokan még ma sem tuják, hogy a különböző korú gyermekeiket hogyan szállítsák, eleget téve a szabályoknak és betartva a közlekedésbiztonsági szempontokat is.
A KRESZ 48.§.-a a következőket írja le:
(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A függelékben pedig ez áll:
Gyermekbiztonsági rendszer:
wa) integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek;
wb) nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez.
Ez utóbbi két meghatározás egy kicsit bonyolultnak tűnik, de külföldi példákat nézve az integrált gyermekbiztonsági rendszer az autóban gyárilag beépített, a rendes ülésekből kialakítható gyermekülést jelenti, míg a nem integrált az ülésre utólag betett gyermekülésnek felel meg. Mindkét megoldás megfelel a „gyermekbiztonsági rendszer” meghatározásának. (A továbbiakban az egyszerűség kedvéért a „gyerekülés” fogalmat fogom használom!)
A KRESZ viszont nem említi meg az ülésmagasítót, ezért azt nem minősíthetjük gyermekbiztonsági rendszernek!

integrált és nem integrált ülés egy autón belül
A gyerekülés használatát legjobban példákon keresztül lehet megérteni:
Gyermekek szállítása mai, modern személygépkocsikban (elől-hátul biztonsági övekkel van ellátva):
Első ülésen 150 centiméteres magasság alatt gyermek csak gyerekülésben szállítható. Akár előrefelé, akár háttal beszerelve.
Háttal viszont csak akkor használhatjuk, ha nincs légzsák, vagy kikapcsoltuk azt.
150 centiméteres magasság alatt gyermek másként nem szállítható az első ülésben. Azaz sem ülésmagasítóval, sem pedig önmagában csak a biztonsági övvel rögzítve.
150 centi feletti gyermek és 150 centinél kisebb felnőtt (14 éves kor felett) hagyományos módon, az ülésben ülve, biztonsági övvel rögzítve szállítható.
Ez vonatkozik a kétszemélyes személygépkocsikra és csak első üléssel rendelkező tehergépkocsikra is.


Hátsó üléseken a 135 centinél alacsonyabb gyermek csak gyermekülésben szállítható!
Hátsó üléseken a 135 és 150 centi közötti gyermeket elegendő a biztonsági övvel rögzíteni, ha azt a testméretéhez beállítottuk. (Itt jöhet szóba az ülésmagasító, illetve a beállítható hátsó öv.)

Gyermekek szállítása olyan régi személygépkocsikban ahol hátul nincs biztonsági öv beszerelve:
Első ülésben a fentebb leírt módon, ebben nincs különbség.
Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható. Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.

Érdekességek:
- 3 évnél fiatalabb gyermekek gyerekülés nélkül kis és nagy tehergépkocsikban sem szállíthatók.
- Amennyiben olyan autóbuszban utazunk, amelyen álló utasok nem szállíthatók, és az ülésekhez biztonsági öv került beszerelésre, akkor a 135 cm-nél kisebb gyermekek részére szintén kötelező a gyermekülés használata. (Kivéve a menetrend szerinti járatok)
- A taxi hátsó ülésén szintén nem kell gyerekülésben szállítani a gyermekeket, de ma már léteznek olyan taxitársaságok, akik a gyerekülést szolgáltatásban felajánlják.
Összefoglalva:
Nem életkorhoz, hanem magassághoz kötött a gyerekülés használata!
Az első ülésben 150 centi alatt kötelező a gyerekülés.
A hátsó ülésben 135 centi felett elegendő az ülésmagasító, illetve a megfelelően beállított öv. 135 centi alatt viszont kötelező a gyerekülés.