Érdekes forgalomterelési megoldással találkozhatunk az Andrássy úton.

A kerékpárosok számára egyrészt tiltó táblát helyeztek el, másrészt pedig lehetőséget adnak a szerviz úton történő haladásra, ahová egyébként akárki nem hajthat be.

Az okát csak találgatni tudom, egy biztos, hogy számomra nem egyértelmű az elhelyezett kerékpárral behajtani tilos tábla.

Mármint, hogy vajon hová szól az érvényessége?

Ha az Andrássy út középső úttestjére, akkor a jelzőtáblát szerencsésebb lett volna az úttest mellé közvetlenül elhelyezni, oda ahová egyébként a többi jelzőtáblát tették ki.
Ha a járdára akarták érvényesíteni a kerékpározás tilalmát, akkor ezért felesleges volt táblát elhelyezni, hiszen a járdán amúgy is tilos itt kerékpározni, erről a KRESZ rendelkezik:

„Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.”

Itt az úttest teljesen alkalmas a bicajozásra, tehát emiatt nincs értelme a járdán táblával külön tiltani a közlekedést, amit a fentiek alapján amúgy sem szabad.


A szervizúton szintén érdekes jelzést helyeztek el. Méghozzá egy behajtani tilos táblát, alatti pedig egy kiegészítő jelzést.
„Kivéve engedéllyel, kerékpár és taxi”

Gondolom ezzel próbálják a bicajosokat erre az útszakaszra terelni. A táblán látható felirat egyébként szintén nem igazán pontos. Hiszen a KRESZ ezt írja:

„Ha a mindkét irányból behajtani tilos jelzőtábla alatt „Kivéve engedéllyel”, „Kivéve taxi”, vagy „Kivéve ….. (tömegközlekedési vállalat)” feliratú kiegészítő tábla van, az útra engedéllyel rendelkező vagy a kiegészítő táblán feltüntetett járművel, továbbá kerékpárral és állati erővel vont járművel szabad behajtani.

Tehát a kivéve taxi megjegyzés eleve engedélyezi a kerékpárosok ide történő behajtását, külön azt nem kell engedélyezni.

Bár gondolom, biztos, ami biztos, a tábla elhelyezője abból indulhatott ki, hogy a kerékpárosok amúgy sincsenek a KRESZ szabályok szempontjából a helyzet magaslatán. Nem lehet véletlen, hogy mindezeken felül még sárga háttérrel is ellátták a jelzéseket, hogy azok jobban láthatók legyenek.

Most akkor ez hogy van?