Tisztelt Pető Attila!
Tegnapi napon (11.21-én) Budapest, Fiumei út 11 sz. előtti (?) parkolóban kaptam egy bírságot arra hivatkozva, hogy nem volt jegyem.
Ami valóban igaz, mivel a parkolóba behajtáskor semmilyen tábla nem figyelmeztet arra, hogy a jelen parkolóban bármiféle jegyet kellene váltani, a parkolóhoz nem tartozik fizető óra.
A tábla jelzése szerint kihelyeztem a szélvédő mögé egy kis műanyag órát, amin a megállás idejét be is állítottam, mivel a parkoló előtti tábla a várakozás idejét 4 órában maximalizálja, azután jár a kerékbilincs. (nyilván azért, hogy ha addig nem ment el, azután se tudjon; logikus…)
A bírsággal kapcsolatban fölhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol annyit közölt a hölgy, hogy zóna szakaszok vannak, amit a kereszteződés nem old föl. Nos. Nem vagyok budapesti, de még csak környéki sem. Nem is szoktam Budapesten közlekedni, csak ritkán.
Akkor honnan kellene tudnom, hogy 5 sarokkal korábban parkolási fizető övezetet jelölt ki a kerületi parkolási szolgálat? És ha ilyen tábla ki is van helyezve, akkor az hatályát veszíti- e egy újabb, kedvezményesebb táblát követő útszakaszon? Honnan kell számítani a zóna határát? Arra az adott útszakaszra vonatkozik, vagy a tábla vonalától, a mögöttes területre, a tér minden irányában?
Válaszát előre is köszönöm!
A táblát figyelmes megnézve – bár valóban a max. 4 óra is ott szerepel – azt lehet látni, hogy a várakozás ebben a zónában feltételekhez van kötve.
Ez alapján 8-18 óra között fizetni kell!

Akkor mit jelent a max. 4 óra jelzése? Jogos lehet ez a kérdés.
Ez azt jelenti, hogy fizetés esetén is maximum 4 órát lehet az adott helyben tartózkodni. Azaz ezután a várakozóhelyet el kell hagyni.
Más kérdés, hogy egy kör után ismét el lehet foglalni a helyet, és kezdődhet az újbóli 4 óra.
Általában erre nem figyel senki, de például az sms-es parkolásfizetés a 4 óra után automatikusan lejár. Aki erre nem figyel – bár üzenet érkezik róla – azt a 4 óra után megbüntethetik.
A KRESZ-ben ez így szerepel:
„Várakozást ellenőrző óránál munkanapon 8 és 18 óra, szombaton 8 és 14 óra között – ha pedig jelzőtábla ettől eltérő időszakot jelöl meg, ebben az időszakban – csak az óra működtetésével és legfeljebb az órával jelzett időtartamig szabad várakozni. Lejárt órát a jármű eltávozása nélkül ismételten működésbe hozni tilos.„
Egyébként az övezeten belül nincs olyan, hogy „kedvezményesebb” tábla. A teljes zónában fizetni kell, függetlenül attól, hogy külön elhelyeznek például járdára történő felállást engedélyező parkolótáblát.
Mintahogy a megállási és várakozási tilalmak is ugyanúgy érvényesek ezen a területen, mint máshol.
Csak annyi a különbség, hogy a várakozásért díjat kell fizetni. Még akkor is, ha tilosban álltunk meg.