„Megállni tilos körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik”

A mellékelt képen jól látszik, hogy azt az alapvető okot, hogy a gyalogosok akadálytalan haladását biztosítani kell az útkereszteződésben, nem teljesíti az ilyen módon értelmezett „5 méter a saroktól” értelmezés.
Értelmezésem szerint a gyalogosok kereszteződésen áthaladását a járda egyenes vonalában a túlsó oldalra biztosítani kell a várakozó járműveknek, akkor is, ha a képen látható módon lekerekített a sarok!
Áll ez a járdán várakozás esetére is.
A csatolt képen a várakozási terület helyes, de a járművek szabálytalanul várakoznak. Nem a legjobb példa, de itt is akadályozzák a gyalogosok áthaladását a járda folytatásában a másik oldalra.
A magazin rajza viszont pontosan láttatja, hogy nem az az 5 méter, ami jogot adna a várakozásra! A gyalogos így nem tudja magát láttatva folytatni az útját a túloldalra!
Magazinból:
„A gyalogosok áthaladásának biztonsága érdekében mind a zebrán, mind
pedig elõtte tilos megállni! Elõtte személygépkocsival 5 métert, ennél nagyobb jármûvel (kis vagy
nagytehergépkocsi, autóbusz, traktor, munkagép stb.) 15 métert kell kihagyni. Viszont közvetlenül a zebra után meg szabad állni!”
A járdán várakozó járművekre is meg kell álljon ez a szabály a zebrák közelében. A gyalogosok védelme, láthatósága a cél.
A közvetlenül a zebra vonalainál várakozó jármű takarja a járdáról a zebrára lépő gyalogost!

Való igaz, hogy a megállási tilalmak megalkotásánál, sőt, az életben történő alkalmazásainál a gyalogosok érdekeit nem pontosan veszik figyelemebe.
A lekerekített kereszteződéseknél valóban szempont lehetne, hogy a járda meghosszabbított vonalában a gyalogosok át tudjanak kelni a túloldalra. Az a meghatározás, hogy az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül tilos megállni, egy lekerekített járdaszegély esetén ezzel nem számít.

Bár hozzáteszem, hogy a gyalogosnak csak lakott területen belül, és csak főútvonalon van olyan kötelezettsége, hogy csak az útkereszteződésnél a járda meghosszabbított vonalában mehet át.
Ráadásul a jogszabályban a tilalomnál ott áll az a kitétel is, hogy „ha a közúti jelzésből más nem következik”. Ebből következik, hogy bőven található a városban olyan kijelölt parkolóhely, amely az útkereszteződésnél 5 méteren belül található.
A gyalogátkelőhely előtt valóban nem szerencsés 5 méteren belül a járdán megengedni a várakozást.
Ahogy a képedet elnézem, azért ez nem mindenhol így van. Maga a megállási tilalomban leírt „zebra előtt 5 méter” kihagyása az úttestre vonatkozik, de mivel a járdán csak megfelelő jelzés esetében engedélyezett a várakozás, a közút kezelőjének lenne feladata, hogy ilyen helyen ne alakítson ki parkolóhelyet.