Nem többsávos útról kanyarodok egy többsávos útra jobbra, de nem a jobb szélső sávba, hanem egyből a belső sávba.
Szemből szintén kanyarodik egy jármű, saját szempontjából balra ugyancsak a belső sávba. Kivan elsőbbsége?
Egyes vélemények szerint a kanyarodási szabály a döntő, de véleményem szerint a jobbra kanyarodó egyben sávváltoztató még akkor is, ha egyből a belső sávba kanyarodik. Tehát a piros jármű ad elsőbbséget a kéknek. Erre vonatkozólag tud-e valamilyen bírósági vagy jogegységi határozatot állásfoglalást?
Előre is köszönöm : Kincses László

Sajnos ez az a tipikus helyzet, amelyről a KRESZ, mint jogszabály nem ad megfelelően pontos választ, és valóban, ahogy írtad a bírósági gyakorlatot is érdemes figyelembe venni.
A KRESZ két dolgot határoz meg:
1. A járművel másik útra – ha közúti jelzésből más nem következik – jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.
2. Elsőbbséget kell adni balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű részére.
Tehát az első pont csak azt határozza meg, hogy kanyarodás után a jobb oldalra kell érkezni, és hogy azon belül több sáv esetében melyikbe, azt nem. A második pont pedig balra kanyarodás esetében elsőbbségadási kötelezettséget határoz meg a jobbra kis ívben kanyarodó számára.
Tehát ezekből az derül ki, hogy balra kanyarodás közben, függetlenül attól, hogy hová érkezünk elsőbbség jár a jobbra kis ívben kanyarodó számára.
Ugyanakkor a joggyakorlatban ezt találtam:
„A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére kell kanyarodni. Amennyiben a fenti helyzetektől a kanyarodó jármű eltér, a kanyarodás mellett forgalmi sávot is változtat, azaz kétszeresen irányváltoztató járműnek minősül. A kétszeres irányváltoztatás során a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokra – 29. § – is figyelemmel kell lenni. „
Ezzel nekem csak az a bajom, hogy mi van, ha valamiért a jobb szélső sáv nem vehető igénybe? Buszsáv, útfelbontás, torlódás és hasonlók. A balra kanyarodónak ebben az esetben ezt mérlegelnie kellene, hiszen a jobbra kanyarodás ilyenkor a belső sávba hajtható csak végre.
Az én szemléletemnek jobban megfelel az, hogy balra kanyarodás közben a jobbra kanyarodónak érkezési helytől függetlenül jár az elsőbbség.