Kedves Attila,

Az autóút vagy autópálya kezdete feloldja az odáig érvényes sebességkorlátozást?
Én eddig úgy tudtam, hogy igen, a tábla új sebességkorlátot határoz meg, de ma azt hallottam, hogy ez nem így van, ez a tábla csak tájékoztat, és így sebességkorlátozó táblát kizárólag kereszteződés old fel, vagy feloldó tábla.

Köszönöm a választ!

Valóban létezik némi ellentmondás a sebességhatárok feloldásával kapcsolatban.


A megengedett legnagyobb sebességet a KRESZ háromféleképpen jelzi:

  • Az un. sebességtáblázatban, járműfajtára és útvonaltípusra értelmezve.
  • A sebességkorlátozó tábla alkalmazásával
  • Egyéb leírt szabályban (pl. Lakó-pihenő övezetben)

Mivel a sebességhatárok soha nem egy pontra érvényesek, hanem egy területre, ezért mindenféleképpen kell egy kezdőpontot és egy végpontot meghatározni.

A Sebességkorlátozás tábla esetében a kezdőpont maga a tábla, a hatálya pedig vagy a következő útkereszteződés elejéig tart, vagy pedig a feloldó tábláig.

Ezt a KRESZ így rögzíti, tehát például egy lakott területen belül útfelbontás miatt elhelyezett Sebességkorlátozás táblát nem old fel a lakott terület vége jelzés.


Amikor a Sebességkorlátozás táblát zóna jelzésként alkalmazzák, akkor viszont a zóna végéig érvényes a tilalom, azt a kereszteződés, vagy a feloldó tábla nem érvényteleníti.

Ugyanez a helyzet, ha a Sebességkorlátozás táblát a lakott terület kezdetével együtt helyezik el, ilyenkor a teljes településen él a tilalom, azt csak a lakott terület vége oldja fel.


Így az autóút vagy autópálya jelzés szintén nem oldja fel az előtte valamilyen okból kihelyezett sebességkorlátozó táblát.

Azt fel kellene oldani egy táblával. Sajnos ez nem mindenhol van így, ami így jó terep lehet az ellenőrző rendőröknek.


Egyébként ez visszafelé is érvényes, tehát ha lakott területen kívül kitesznek egy 70-es táblát, majd következik a lakott terület kezdete jelzés, akkor a fenti logika alapján a településen belül az első kereszteződésig nem szabálytalan hetvennel haladni.

Ezen ellentmondásokat úgy lehetne feloldani, ha vagy következetesen elhelyeznének minden ilyen helyre feloldótáblát, vagy pedig rögzítenék a KRESZ-ben,hogy a sebességeket befolyásoló jelzések – autópálya, autóút, lakott terület kezdete, vége – szintén érvényteleníti a sebességkorlátozás táblát.