Ha a 2 sávos úton haladva meg akarunk fordulni, az alábbi képen látható helyen a szemközti egy sávos útra, akkor hogyan tudjuk ezt szabályosan megtenni. (nincs megfordulást tiltó tábla, illetve nincs kötelező haladási irány, valamint kereszteződés van az adott helyen, amit nem stoplámpa irányít)

Normálisan én azt mondanám, hogy a belső sávból kell megfordulni, viszont a probléma az, hogyha onnan fordulsz, akkor kb keresztbe állsz csak be a másik sávra, hiába tekered teljesen el a kormányt a kezdetektől fogva. Ekkor tolatnod kell, ha tudsz, mert simán beállnak mögéd a továbbhaladók ha pirosat kapnak és nagy a forgalom, ekkor meg ott ragadsz (keresztbe).
Ha a külső sávból kanyarodsz, akkor kb 2-3 sec alatt megtudsz fordulni, direkt abba az egy árva sávba, viszont ekkor telibe átkanyarodsz a belső sávon… Még ha a belső sávra kicsit átmész, akkor se tűnik túl jó ötletnek ez a megoldás, viszont ez a leghatásosabb és gyorsabb… főleg amikor gyorsan kell megfordulj.
A harmadik, ami eszembe jut, hogy a belső sávból kezdjük meg a megfordulást balra indexelünk és a kanyarodás megkezdése előtt erősen jobbra megyünk majdnem teljesen át a jobboldali sávba… (na ez a legveszélyesebb szerintem…)

Melyik a tuti? hogy lehet ilyenkor a problémát megoldani?

Az alap az, hogy megfordulásnál nincs kötelező besorolási szabály.


Tehát ellentétben a balra kanyarodásnál leírtakkal – ahol a belső sávból kell balra sorolni -, megfordulás esetében az útnak arról a részértő indulunk el, ahonnan akarunk.

Valóban nagy testű teherautóval sokszor csak a jobb szélről kiindulva tudunk visszakanyarodni.

Ugyanakkor a megfordulásra azt írja a KRESZ:

Járművel megfordulni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.


Tehát ha amellett döntesz, hogy az úttest jobb széléről fordulsz vissza a kellő ív miatt, akkor bizony meg kell várni mindenkit.

Ha a belső sávból, akkor mérlegelni kell azt is, hogy tolatásnál is él az említett akadályoztatási tilalom. Tehát egy biztos hogy ütközni közben nem szabad, mert abból nem tudsz jól kijönni.

Keskenyebb utakon ezeket a szempontokat érdemes mérlegelni.