Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 3 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Teherautó Kistehergépkocsi Behajtani tilos

Teherautóval behajtani tilos tábla

Megtekintve: 5358

A tehergépkocsival behajtani tilos tábláról a KRESZ a következőt írja:

14. § (1) r) „Tehergépkocsival behajtani tilos”; a tábla azt jelzi, hogy az útra tehergépkocsival - kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit -, valamint vontatóval,mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos; ha a tábla súlyhatárt is megjelöl (44. ábra), csak az ezt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművel tilos behajtani;

Tudni kell, hogy egy jármű nem a kinézete alapján tehergépkocsi, hanem a forgalmi engedélyben a jármű fajtája sorban rögzített meghatározás alapján.


Tehát egy Opel Corsa Van, akármennyire is személygépkocsi kinézetű, mégis tehergépkocsi, azaz számára a tehergépkocsikra vonatkozó szabályok a mérvadóak. Ugyanúgy, mint a nagyobb testvérei, mondjuk egy 7.5 tonnás DAF esetében, bár a KRESZ bizonyos szabályoknál a 3.5 tonnánál kisebb (kis)tehergépkocsikat másképpen - sokkal inkább személygépkocsiként - kezeli.

Ugyanakkor a „Tehergépkocsival behajtani tilos” táblánál alapesetben nincs megkülönböztetés kis vagy nagy tehergépkocsi között, azaz minden teherautó behajtását tiltja.

De! A szabályban a gondolatjel között szerepel egy érdekes kivétel:
"kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit"


Azaz a tábla ellenére behajthat ilyen területre az a kistehergépkocsi(tehát 3.5 tonna alatt) amelyik zárt kocsiszekrénnyel rendelkezik.


Tehát amelyik nyitott az tömegétől függetlenül nem, arra vonatkozik a tilalom!

Több szempontból érdekes ez a kitétel:

Egyrészt, fogalmam sincs, mi lehet a különbség egy behajtási tilalom szempontjából, hogy egy jármű nyitott, vagy zárt. Maximum a nyitottról könnyebben leszóródhat a rakomány.

(Kollégák régi emléke alapján ez a szabály abból az időből származik, amikor a KRESZ-ben külön fogalom volt a teherautó és a dömper. Ez utóbbi nyitott és erre esetenként más szabályok voltak érvényesek.)

A másik pedig, hogy mit jelent pontosan a "nyitott" kifejezés.
A ponyva például átminősíti a járművet vagy sem? Erre a kérdésre nem találni választ semelyik magyar jogszabályban.

Egy biztos, hogy semmilyen nyitott rakfelülettel rendelkező tehergépkocsi - még,ha csak 1 tonnás is -, nem hajthat be a táblával jelzett területre.


Ha a táblán súlyhatár is szerepel, akkor viszont csak az ennél nagyobb megengedett legnagyobb össztömeggel rendelkező ilyen járműre érvényes a tilalom.
Hangsúlyozom "ilyen" járművekre, tehát vontatóra, mezőgazdasági vontatóra és lassú járműre is.

Bár az életben ilyen táblát inkább nagyobb tehergépkocsik tiltása esetén látunk (7.5t, 10t, 24t, stb.), ha esetleg az érték 3.5 t-nál kisebb lenne, ebben az esetben a kistehergépkocsikra is (függetlenül a kocsiszekrény felépítésétől) vonatkozik a tilalom.


Összefoglalva:

A tábla tiltja valamennyi tehergépkocsi, valamint vontató,mezőgazdasági vontató és lassú jármű behajtását.
De nem tiltja a max. 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsi behajtását.

Ez a tábla pedig tiltja a valamennyi 10t megengedett legnagyobb össztömegű fent felsorolt járművek behajtását!

 

Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

buborék | 2017.12.17

Kedves KRESZPROFESSZOR!

A segítségét szeretném kérni egy probléma megoldásában.
Önkiszolgáló autómosót üzemeltetek és sajnos nagyon sok problémám van az alábbi vendégekkel:

-teherautósok /platós és zárt is/
-motorosok
-terepjárósok
-munkagépek
-buszok
-utánfutósok
-autómentők

Szeretném ezeket az autókat valamilyen táblával "kitiltani" hogy csak a személyautók jöjjenek be. Nem találtam olyan táblát vagy táblákat ami csak szgk. behajtást engedélyezne. Válaszát előre is köszönöm.

Tdeezl | 2016.08.22

KÖszönöm a válaszokat ! és ahol csak simán a 3,5 T szerepel a táblán? oda bemehet a nyitott kocsiszekrényű?

Tdeezl | 2016.08.17

ÜDV!
"Egy biztos, hogy semmilyen nyitott rakfelülettel rendelkező tehergépkocsi - még,ha csak 1 tonnás is -, nem hajthat be a táblával jelzett területre." az autómentővel ez esetben mi a helyzet? ha éppen egy ilyen utcában, ahol ez a tábla van, vagy egy adott városrészben ahol több ilyen tábla van , és éppen onnan kell autót hozni, vagy oda kéne vinni, mert az autón pl. nincs rendszám, és amúgy vontatni nem lehet, vagy már lejárt a műszakija? a sárga fényhíd a megoldás? vagy hogy működik ez? mert ez is nyitott rakfelületi 3,5 tonnás TGK

A KRESZPROFESSZOR | 2016.08.17

@Tdeezl
Jogos az észrevétel, de a KRESZ-ben jelenleg ez szerepel. Ez egy olyan szabály, ami szerintem változtatásra szorul.

Tdeezl | 2016.08.17

@A KRESZPROFESSZOR
Azért is kérdeztem a sárga villogót, mert jó pár autómentőn látni ilyent, az mentesíti ?
+ még 1 , ha kivan rakva a tiltótábla a teherautóra de ott van , hogy kivéve célforgalom, akkor sem mehetek be autómentővel, mert nem zárt a felépítmény?

Tdeezl | 2016.08.19

@Tdeezl
Okés köszönöm a válaszokat ! Csak az a baj, amit fentebb is említettem ,hogy sok helyen nincs odaírva, hogy célforgalom, csak simán a tiltótábla! és ahol csak simán 3,5 T szerepel a táblán, ott mi a helyzet egy nyitott rakfelületűvel?

A KRESZPROFESSZOR | 2016.08.17

@Tdeezl
Célforgalom tábla esetén be lehet hajtani nyitottal is, egy a lényeg, hogy tényleg legyen megállással járó cél.
Sokan nem tudják, hogy a sárga villogós járműveket a KRESZ két csoportja bontja. Az általános behajtási tilalmak alól csak a kukásautók, tisztító járművek (locsolóautó), közmű építők mentesülnek.
Az autómentő, a túlméretes jármű, a pénzszállítók stb. nem hajthat be ilyen helyre villogó használata mellett sem!

grondby | 2016.03.12

A magyarázat szerint:
"Ez a tábla pedig tiltja a valamennyi 10t megengedett legnagyobb össztömegű fent felsorolt járművek behajtását!"

Az "ilyen" értelmezésem szerint eltérő lehet.
Kérdésem:
7 t megengedett legnagyobb össztömegű vontatóval, egyáltalán vontatóval be lehet hajtani?

Tér József | 2016.02.29

Tiszteletem!
Ezzel a zárt kocsiszekrénnyel és a tömeghatárral kapcsolatban lenne kérdésem.
3,5 t és tehergépkocsival behajtani tilos jelzőtábla hatálya alá tartozó útszakaszra be lehet-e hajtani egy 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, oldalt ponyvás, hátul merev ajtós tehergépkocsival?
Véleményem az egyébként, hogy zárt az, amibe nem látni be, "bontás" nélkül nem lehet bele betenni, kivenni semmit.
Köszönöm!

sartorius | 2015.05.08

Sajnos az élet furcsa dolgokat produkál. Régebben én is megértettem ennek a szabálynak a jelentőségét.
De ma már a mi- és a szomszéd lakótelepen is megjelent egy-egy "pickup" (nem is érdekes, hogy Nissan, vagy Ford), ami lenyűgöző méretét tekintve lekőrözi akár egy platós Volkswagent is. Ezek a "hobbi-személyautók" behajthatnak?

vadamo30 | 2015.03.10

Tisztelt Pető Úr!

Akkor a kérdésem az lenne, hogy ha a teherautókra vonatkozó szabályok között szerepel a gyalogosátkelő elött 15 méteren belüli megállás tilalma, és egy FELFESTETT VÁRAKOZÓHELYEN állok akkor odébb kell állnom, még ha egy opel corsa van az a tehergépjármű?

A KRESZPROFESSZOR | 2015.03.10

@vadamo30
A KRESZ-ben rögíztett szabályokat az útburkolati jel, mint közúti jelzés felülírhatja. Tehát ebben az esetben nem kell arrébb parkolni, a közútkezelő feladata az, hogy megfelelően alkalmazza a közúti jelzéseket.

vadamo30 | 2015.03.13

@A KRESZPROFESSZOR
Köszönöm szépen a válaszát!

vadamo30 | 2015.03.07

Tisztelt hozzászólók!
Tisztelt Pető Úr!

Akkor abban az esetben, ha felfestett várakozóhelyen állok "teherjárművemmel" (ez egy opel corsa van is lehetne) de mondjuk a felfestés gyalogosátkelő előtt 5 méteren belül van, rám a 15 méter vonatkozik, és hátrébb kell megállnom?

A KRESZPROFESSZOR | 2015.03.10

@vadamo30
Így igaz, ebben az esetben 15 méter a helyes távolság!

Varga Zsolt | 2015.02.23

A probléma az, hogy a jelenleg hatályos KRESZ 14 § (1) r pont alatt nem ez a jelzőtábla szerepel, azaz NINCS ilyen - a fenti képen lévő - jelzőtábla. Amennyiben erre a jelzőtáblára hivatkozik a rendőr, jogos-e büntetés?

A KRESZPROFESSZOR | 2015.02.23

@Varga Zsolt
Úgy pontosítanék, hogy nem egészen így néz ki.
Sőt a legtöbb KRESZ táblán elcsodálkoznánk akkor, ha megnéznénk, hogy a hivatalos jogszabályban hogyan ábrázolják.
Ugyanakkor jogos az a kérdés is, hogy akkor mit tilt ez a tábla? Közúti jelzés, egyértelmű, az alakja, színe ismerős. Tehát valamit kell hogy jelentsen. Valami szándéka volt a tábla elhelyezésével a szabály alkalmazójának.
A kérdés, hogy elvárható egy jármű vezetőjétől, hogy az ábrázolás körülbelülisége alapján tudja alkalmazni a vonatkozó szabályt.
Én úgy gondolom, hogy igen. Különben bele lehetne menni olyan vitába is, hogy a rajz milliméter pontosan egyezik-e meg, a szín megfelel-e a vonatkozó CMKY szabványnak, a kör kicsit tojás, és sorolhatnám.
Nem gondolom, hogy egy jogi eljárásban ezzel az érvvel nyerni lehetne.

grondby | 2015.02.25

@A KRESZPROFESSZOR
Korlátozott forgalmú övezetnél ha esetleg az érték 3.5 t-nál kisebb lenne, abban az esetben is vonatkozik kocsiszekrény felépítésétől függetlenül kistehergépkocsikra is (pl. a képen látható Opel Corsa van) a behajtási tilalom?

Fülöp Gábor | 2015.02.08

Mit tehetek, ha egy ilyen táblával védett utcába/ból szeretnék költözni? A kombinált szekrény nem biztos, hogy belefér egy kisteherautóba...

A KRESZPROFESSZOR | 2015.02.11

@Fülöp Gábor
Kérni kell az adott út kezelőjétől ideiglenes behajtási engedélyt.
De elképzelhető, hogy azért nem lehet valahová behajtani, mert leszakad a híd, amin át kell közben hajtani. Nyilván ilyenkor nem lehet mit tenni.

95 | 2014.12.29

A másik, általános előírás a parkoló járművekre vonatkozó, külön nem jelölt tengelyterhelési korlátozás.
A járdára csakis az 1 T tengelyterhelést meg nem haladó járművek hajthatnak fel várakozási, megállási céllal, ha azt külön engedélyezi tábla.
Itt szokott gyakran baj lenni, mert ezt nemigen tudjáék sem a járművezetők, sem a rendőrök, sem a gépjárműeladók!
A jármű tengelyterhelési adata a jármű műszaki adatlapján pontosan megtalálható, de nem tévedünk nagyot, ha megnézzük a forgalmi engedély F.1-es sorát. Ha itt 2000 kg-nál nagyobb szám szerepel és a járművünk négy kerekű (két tengelyes) akkor a járdára akkor sem hajthatunk fel várakozni, megállni, ha azon a szakaszon a várakozást külön tábla a járdán teljes kocsiterjedelemmel, vagy két kerékkel rendeli, engedélyezi.
miért fontos, hogy ezzel tisztában legyünk:
elsősorban a járda és a járda alatt levő közművek miatt. A járda burkolat mostanában igen gyorsan tönkre megy és nem csak a túlsúlyos emberek miatt.
Nézzünk a lábunk elé: gyakori, hogy besüllyedt gumiabroncsnyomokat, repedezett aszfaltot látunk, valamint a szegélykövek is balesetveszélyesen megsüllyedtek. A közműfedelek pedig gyakran szakadnak be járművek alatt.
Nézzük meg a forgalmi engedélyét a járművünknek: ha az F.1-es sorban 2000 kg feletti szám van, akkor sajnos részünkre a járdán várakozás, járdára hajtás nem megengedett! Tudták, hogy például Opel Astra néhány változata is meghaladja a kritikus 2000 kg-os össztömeget? Nem hogy a városi terepjárók és a 3,5 T közeli kisáruszállítók, kisteherautók... ezek vezetői már a várakozási szabálysértés mellett - a rongálás nagyságától függően - a szabálysértést, bűncselekményt is elkövetik a járdára hajtással. Ez a bűncselekmény százezrekben, milliókban mérhető helyreállítási költséggel is járhat.

A KRESZPROFESSZOR | 2014.12.29

@95
Annyit pontosítanék, hogy a tengelyterhelés esetében tényleges tömeget veszünk figyelembe, tehát ami biztos, ha a forgalmi engedély saját tömeg (G sor) sorában 2000 kg-nál nagyobb szám szerepel, akkor már az üres jármű tengelyterhelése is meghaladja az 1 tonnát.

95 | 2014.12.29

Ide nem pontosan illő, de a nagy tömegű járművek kitiltása miatt talán megemlítendő a járműössztömeg vagy tengelyterhelés korlátozása bizonyos helyeken.

A tengelyterhelést vizsgáljuk most:
A tengelyterhelés korlátozása a teherviselő szerkezet miatt előírt korlátozás.
Az általános előírást, a járműszerkezet terhelését ekkor nem csak az össztömeg szerint, hanem a tengelyterhelés tényleges "tonnaszáma" szerint is vizsgálják.
Ezek a gyakori ellenőrzési módozatok az autópályák parkolójában is megtörténnek. Itt a rakomány elhelyezése miatt is lehetnek tengelyterhelési túlterhelések. Például a rakományt túlzottan előre teszik egy 16 T megengedett össztömegű járművön. Ekkor hiába nem lépi túl a jármű a 16 T össztömeget, de előfordulhat, hogy a raktérben túlzottan előre rakott rakomány esetében első tengely terhelése meghaladja a 12 T tömeget, míg a maradék 6 T jut csak a hátsó tengelyre. Ez veszélyes lehet a jármű vezetésére is, és az út épségére is. Ez a gépkocsivezető felelőssége.

95 | 2014.12.29

Ide nem pontosan illő, de a nagytömegű járművek kitiltása miatt talán megemlítendő a járműössztömeg vagy tengelyterhelés korlátozása bizonyos helyeken.
Az össztömeget vizsgáljuk most:
Ha a járműtömeg tiltott, akkor a megjelölt tömeg fölötti járművek fizikai rongálást okozhatnak adott útszakaszon - általában hídon -, de gyakran a kis forgalma miatt egyszerűbb szerkezetű utakon, aluljárók felett.
Ezen tiltások megszegői nem csak egy közlekedési szabályt szegnek meg, hanem rongálás vétségét, de az okozott kár nagysága miatt akár bűncselekményét is elkövetik!

95 | 2014.12.29

A tehergépjárművek (és más jelezhető járműfajták, pl.: kerékpár, traktor, stb) kitiltása általános forgalomszervezési okból is történhet. Ekkor a tömeg jelzése nélkül használt tábla tiltja ki a hatálya alá tartozó tehrgépjárműveket például egy belvárosi részből.
A forgalomszervezés esetleg lehet csillapító okból is olyan, hogy csak a nagyobb tömegű tehergépkocsikat tiltja ki bizonyos területekről. Például a 7,5 vagy a z általánosabb 12 T tömegű járműveket.
Ha a kitiltás forgalomszervezési okból történt, akkor a közterület gazdája - általában tömegtől függő összegért - felmentést is adhat útvonalra, időszakra a behajtási tilalom alól.

95 | 2014.12.29

A zárt kocsiszekrényű tehergépjármű csak akkor közlekedhet, ha valamennyi ajtaja zárva van. Tehát a rakteréből nem lóghat ki rakomány, míg a nyitott rakterű tehergépkocsinál - bizonyos kötelmekkel - lehetőség van a rakomány túlnyúlására a rakfelületről.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

6.325

Legfrissebb hír
Kinek van elsőbbsége?

Napok óta kering egy ábra az interneten, és eléggé megosztja azokat, akik véleményt próbálnak mondani az elsőbbségadás kérdésében.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!