Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 1 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Útburkolati jelek Buszsáv

Gondolatok a buszsávról

Megtekintve: 822
2014-05-28 21:22:42
A buszsáv megjelöléséről a jogszabályok ezeket írják:

KRESZ:
“Autóbusz forgalmi sáv tábla; a tábla az autóbusz forgalmi sáv kezdetét, az úttesten történő elhelyezkedését és a rajta közlekedők haladási irányát jelzi;”
“Autóbusz forgalmi sáv útburkolati jel: útburkolati jellel jelölt forgalmi sávban levő „BUSZ” felirat, amely azt jelzi, hogy a forgalmi sávban csak az erre vonatkozó külön szabályok szerint szabad közlekedni;”

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet:
h) Autóbusz-forgalmi sáv: a menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok közlekedésére szolgáló, útburkolati jellel és jelzőtáblával kijelölt forgalmi sáv.

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet:
a) Az „Autóbusz-forgalmi sáv” jelzőtáblát az autóbuszok közlekedésére szolgáló külön forgalmi sáv kezdeténél kell elhelyezni. A jelzőtáblát általában a szilárd burkolatú úttal való kereszteződés után meg kell ismételni. A jelzőtábla megismétlése elegendő a menetirány szerinti második, harmadik és további útkereszteződés után, ha az így elhelyezett táblák a közúton közlekedők, valamint a kanyarodó járművek számára is folyamatosan jól láthatók.

11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet:
Az autóbusz-forgalmi sávot a forgalmi sávon a „BUSZ” feliratot legalább minden útkereszteződés után el kell helyezni.

Tehát a forgalomszervezési szabály (20/1984.) egyértelműen azt mondja ki, hogy “útburkolati jellel és jelzőtáblával kijelölt forgalmi sáv”, azaz az “és ” kapcsolat alapján mindkét jelzésre szükség van! Ugyanakkor a KRESZ alapján külön külön is jelentése van a táblának és az útburkolati jelnek is. Tehát bármelyiket észlelve a kötelezettségeknek eleget kell tenni.
A 11/2001-es alapján viszont minden kereszteződés után fel kell festeni a “BUSZ” feliratot.


Úgy gondolom, hogy sok esetben nem tudják (vagy nem akarják) a közterület kezelői a jogszabályokban leírtaknak megfelelő kialakítást biztosítani. Például kockaköves utakra képtelenség tartósan útburkolati jeleket felfesteni. Ez nem jó! Ugyanakkor közlekedőként ezzel visszaélni sem túl szép dolog. Ha egyértelműen látszik a szándék egy hosszabb útvonalon, hogy itt a buszközlekedés segítése a cél, akkor ott nem feltétlenül a hiányzó jeleket kell egy szabálytalanság palástolása érdekében kihasználni.

 
 

 

Klubtag Számláló

5.865

Legfrissebb hír
Kinek van elsőbbsége?

Napok óta kering egy ábra az interneten, és eléggé megosztja azokat, akik véleményt próbálnak mondani az elsőbbségadás kérdésében.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!