Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 4 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Elsőbbségadás

Jobbkéz szabály és balra kanyarodás

Megtekintve: 5345
2016-08-13 11:43:19

Tisztelt Kreszprofesszor!

Engem egy áthaladási sorrend érdekelne. Minap a megjelölt kereszteződésbe érkeztünk egyszerre hárman, és eltelt pár másodperc mire átevickéltünk.


Az említett kereszteződésben jobbkéz szabály van, mert tábla nincsen.

Az érdekelne tehát, hogy mi a járművek áthaladási sorrendje, esetleg kölcsönös udvariasság alapján kell e megegyezni?


 

AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR

A válasz megtekintéséhez jelentkezz be az oldalra vagy regisztrálj ha még nem tetted meg.
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

horex | 2017.07.02

Nagyon hasonló oktatófilmen vitatkoztam a youtubén
https://www.youtube.com/watch?v=H6zuq1UGTAo&lc=z13ywtbgdpu0xnzgd04chthhcp3xgp0ga0g.1498582804887356&feature=em-comments

Az oktató szerint, de más friss vizsgások szerint is a kék autó haladhat át elsőnek.
Szerintem a kölcsönös udvariasság dönti el!
Ha igazam van, hogy oktathat így egy oktató, ha nincs, akkor elnézést kérek
Várom szives válaszát!

A KRESZPROFESSZOR | 2017.07.02

@horex
Azért értem meg az oktatót, mert évekig tanítottunk a KRESZ mellé kiadott hivatalos magyarázatból, ahol valóban - ahogy ezt a cikkemben is leírtam - az a jármű megy elsőnek, akinek jobb keze felől nincs más.
Azonban jelenleg ilyen magyarázat már nincs, így ebben a helyzetben valóban a megegyezés a legjobb megoldás.
Hozzáteszem, hogy a KRESZ-t részleteiben jól ismerni, még egy oktatónak sem könnyű feladat, hát még egy laikusnak.
Például a hozzászólásodban említett kölcsönös udvariasság sem szerepel a KRESZ-ben, bármilyen hihetetlen!

gazso | 2017.07.08

@A KRESZPROFESSZOR
Ez a jelenleg emlékeim szerint 1991 óta, már kb. 26 éve így van.
Az AB akkor állapította meg, hogy a szabálymagyarázatokon keresztüli jogalkotás alkotmányellenes, és állapította meg, hogy az ilyen szabálymagyarázatok jogi erővel nem bírnak...

horex | 2017.07.03

@A KRESZPROFESSZOR
Köszönöm szives válaszát!
Évekig volt a KRESZ mellé ilyen magyarázat?
Nekem majd' 50 éve van A_B jogositványom, külön raktam le őket tehát kétszer is tanultam, közben a B hivatásost is leraktam/ van még ilyen :) /, de ilyen magyarázatrol régen sem hallottam.
üdvözlettel
horex

Lóti | 2017.03.17

A "kölcsönös udvariasság" mindíg jó befektetés, DE ez nem olyan bonyolult szitu. Elöny; midíg aki egyenesen halad!
A további már egyértelmü.

gazso | 2017.07.08

@Lóti
A kék jármű a jobbkézszabály alapján elsőbbséget kell adjon a zöldnek!
Az elsőbbségi viszony mindig a közlekedés két résztvevőjére értelmezendő, itt 3 elsőbbségi viszony van: kék a zöldnek, zöld a pirosnak, piros a kéknek, és meg is van az irányított kör a gráfban.

gazso | 2016.11.09

Az elsőbbségi viszony a közlekedés résztvevőjére értelmezhető. Teljesen korrekt az a megállapítás, hogy minden résztvevő hátrányban van, mivel minden résztvevő köteles egy más résztvevőnek elsőbbséget adni.
Az elsőbbségadás kapcsán a szabályok valóban hierarchiát alkotnak, amíg azok két jármű viszonyát szabályozzák!
Egy harmadik jármű jelenléte vagy nem jelenléte a két jármű egymás közti viszonyát nem befolyásolja.
Az örök holtpont elkerüléséhez tehát egyedül a kölcsönös udvariasság vezet a cikk szerinti helyzetben.

gazso | 2016.11.10

@gazso
Elírtam, az elsőbbségi viszony a közlekedés _két_ résztvevőjére értelmezhető.

Szeitl László | 2016.09.07

Tisztelt Kreszprofesszor!

Köszönöm a választ! Én tévedtem!

Üdvözlettel: Szeitl László

Buza Norbert | 2016.08.16

Tisztelt Pető Úr!

Anno amikor kresz tanfolyamra jártam az ottani oktató azt mondta, hogy az elsőbbségi és a kanyarodási szabály között hierarchikusan nincs különbség. Ergo az egyik sem lehet fontosabb a másiknál. Ha ebből indulunk ki, akkor a kölcsönös udvariasság dönt, nem beszélve arról, hogy az átlag sofőr jó ha az elsőbbségadási kötelezettséget felismeri, nem hogy a kanyarodási szabályt :)

Viszont hoztam egy másik példát is
http://kepfeltoltes.hu/view/160816/Els_bbs_g_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ez egy picivel talán egyszerűbb:
Ha abból a logikából indulunk ki, hogy az haladhat át először akinek az útját jobbról nem keresztezik és a balra kanyarodást nem számítjuk, akkor ezen az ábrán C-B-A lesz a megfejtés.

Ugyanezt a helyzetet elemeztük régen a suliban ahol azt mondta az oktató, hogy először A mehet mivel "nálam zárul be a kör". Ugye alap helyzet: Én megállok mert jön a B, B megáll mert jön a C, C megáll mert a kanyarodási szabály miatt nekem elsőbbséget kell adnia.
Ez mennyire helyt álló?

Előre is köszönöm válaszát!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.08.17

@Buza Norbert
Én úgy látom a két kép egyforma. Az A a kék, a B a zöld, a C a piros.
A bevezető gondolattal értek egyet, hogy a kölcsönös udvariasság a legcélravezetőbb ebben a helyzetben, mivel leírt szabály nincs.

Szeitl László | 2016.09.03

@A KRESZPROFESSZOR
Tisztelt Kreszprofesszor!

A jogszabály a következőt írja a 31. § (5) bekezdésben: Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik, balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű részére.

Véleményem szerint a kérdéses helyzetben a 28. § (2) bekezdéséből - jobbkéz szabály - más következik, méghozzá az, amit az útmutató is tartalmazott, nevezetesen az a balra kanyarodó jármű haladhat elsőként, amelynek jobb keze felől nem érkezik másik jármű!

Tisztelettel: Szeitl László

gazso | 2017.02.01

@Szeitl László
Még egy megjegyzés ide. A Kreszprofesszor által mutatott tábla esete egyértelmű, de annak hiányában a KRESZ szerint a kölcsönös udvariasság marad.

Ezen felül, több gépjárműoktatótól hallottam azt, hogy a kölcsönös udvariasság során ajánlott a balra kanyarodó járművet engedni először, de ez nem több mint ajánlás, ugyanakkor könnyen érthető célja van. Ha más járművet engedünk el a kölcsönös udvariasság során, egy menetközben érkező jármű könnyen újratermeli a helyzetet. Ha a balra kanyarodó járművet engedjük el, valószínűleg hosszabb időre megszabadult a kereszteződés a kölcsönös udvariasság helyzetéről -- ami a kereszteződés nagyobb áteresztőképességét eredményezi -- ami hosszútávon mindenkinek jó.

Tehát közérdek, hogy ilyen helyzetben a balra kanyarodó menjen először, de a dolog nem bír kötelező erővel -- balesetnél nem lehet erre hitatkozni.

A KRESZPROFESSZOR | 2016.09.03

@Szeitl László
A végeredmény jó, de a magyarázattal az a baj, hogy a 28.§. (1) bekezdés ír a jobbkéz szabályról, a (2) az elsőbbségadás kötelező táblákról szól. Erre pedig többek között azért hivatkozik a 31.§., mert néha előfordul, hogy jobbra kanyarodás közben elsőbbségadás tábla van előttünk, és így a balra kanyarodónak van előnye.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

5.463

Legfrissebb hír
Kinek van elsőbbsége?

Napok óta kering egy ábra az interneten, és eléggé megosztja azokat, akik véleményt próbálnak mondani az elsőbbségadás kérdésében.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!