Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 5 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Elsőbbségadás

Jobbkéz szabály és balra kanyarodás

Megtekintve: 2588
2016-08-13 11:43:19

Tisztelt Kreszprofesszor!

Engem egy áthaladási sorrend érdekelne. Minap a megjelölt kereszteződésbe érkeztünk egyszerre hárman, és eltelt pár másodperc mire átevickéltünk.


Az említett kereszteződésben jobbkéz szabály van, mert tábla nincsen.

Az érdekelne tehát, hogy mi a járművek áthaladási sorrendje, esetleg kölcsönös udvariasság alapján kell e megegyezni?


 

AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR

A válasz megtekintéséhez jelentkezz be az oldalra vagy regisztrálj ha még nem tetted meg.
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

horex | 2017.07.02

Nagyon hasonló oktatófilmen vitatkoztam a youtubén
https://www.youtube.com/watch?v=H6zuq1UGTAo&lc=z13ywtbgdpu0xnzgd04chthhcp3xgp0ga0g.1498582804887356&feature=em-comments

Az oktató szerint, de más friss vizsgások szerint is a kék autó haladhat át elsőnek.
Szerintem a kölcsönös udvariasság dönti el!
Ha igazam van, hogy oktathat így egy oktató, ha nincs, akkor elnézést kérek
Várom szives válaszát!

A KRESZPROFESSZOR | 2017.07.02

@horex
Azért értem meg az oktatót, mert évekig tanítottunk a KRESZ mellé kiadott hivatalos magyarázatból, ahol valóban - ahogy ezt a cikkemben is leírtam - az a jármű megy elsőnek, akinek jobb keze felől nincs más.
Azonban jelenleg ilyen magyarázat már nincs, így ebben a helyzetben valóban a megegyezés a legjobb megoldás.
Hozzáteszem, hogy a KRESZ-t részleteiben jól ismerni, még egy oktatónak sem könnyű feladat, hát még egy laikusnak.
Például a hozzászólásodban említett kölcsönös udvariasság sem szerepel a KRESZ-ben, bármilyen hihetetlen!

gazso | 2017.07.08

@A KRESZPROFESSZOR
Ez a jelenleg emlékeim szerint 1991 óta, már kb. 26 éve így van.
Az AB akkor állapította meg, hogy a szabálymagyarázatokon keresztüli jogalkotás alkotmányellenes, és állapította meg, hogy az ilyen szabálymagyarázatok jogi erővel nem bírnak...

horex | 2017.07.03

@A KRESZPROFESSZOR
Köszönöm szives válaszát!
Évekig volt a KRESZ mellé ilyen magyarázat?
Nekem majd' 50 éve van A_B jogositványom, külön raktam le őket tehát kétszer is tanultam, közben a B hivatásost is leraktam/ van még ilyen :) /, de ilyen magyarázatrol régen sem hallottam.
üdvözlettel
horex

Lóti | 2017.03.17

A "kölcsönös udvariasság" mindíg jó befektetés, DE ez nem olyan bonyolult szitu. Elöny; midíg aki egyenesen halad!
A további már egyértelmü.

gazso | 2017.07.08

@Lóti
A kék jármű a jobbkézszabály alapján elsőbbséget kell adjon a zöldnek!
Az elsőbbségi viszony mindig a közlekedés két résztvevőjére értelmezendő, itt 3 elsőbbségi viszony van: kék a zöldnek, zöld a pirosnak, piros a kéknek, és meg is van az irányított kör a gráfban.

gazso | 2016.11.09

Az elsőbbségi viszony a közlekedés résztvevőjére értelmezhető. Teljesen korrekt az a megállapítás, hogy minden résztvevő hátrányban van, mivel minden résztvevő köteles egy más résztvevőnek elsőbbséget adni.
Az elsőbbségadás kapcsán a szabályok valóban hierarchiát alkotnak, amíg azok két jármű viszonyát szabályozzák!
Egy harmadik jármű jelenléte vagy nem jelenléte a két jármű egymás közti viszonyát nem befolyásolja.
Az örök holtpont elkerüléséhez tehát egyedül a kölcsönös udvariasság vezet a cikk szerinti helyzetben.

gazso | 2016.11.10

@gazso
Elírtam, az elsőbbségi viszony a közlekedés _két_ résztvevőjére értelmezhető.

Szeitl László | 2016.09.07

Tisztelt Kreszprofesszor!

Köszönöm a választ! Én tévedtem!

Üdvözlettel: Szeitl László

Buza Norbert | 2016.08.16

Tisztelt Pető Úr!

Anno amikor kresz tanfolyamra jártam az ottani oktató azt mondta, hogy az elsőbbségi és a kanyarodási szabály között hierarchikusan nincs különbség. Ergo az egyik sem lehet fontosabb a másiknál. Ha ebből indulunk ki, akkor a kölcsönös udvariasság dönt, nem beszélve arról, hogy az átlag sofőr jó ha az elsőbbségadási kötelezettséget felismeri, nem hogy a kanyarodási szabályt :)

Viszont hoztam egy másik példát is
http://kepfeltoltes.hu/view/160816/Els_bbs_g_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ez egy picivel talán egyszerűbb:
Ha abból a logikából indulunk ki, hogy az haladhat át először akinek az útját jobbról nem keresztezik és a balra kanyarodást nem számítjuk, akkor ezen az ábrán C-B-A lesz a megfejtés.

Ugyanezt a helyzetet elemeztük régen a suliban ahol azt mondta az oktató, hogy először A mehet mivel "nálam zárul be a kör". Ugye alap helyzet: Én megállok mert jön a B, B megáll mert jön a C, C megáll mert a kanyarodási szabály miatt nekem elsőbbséget kell adnia.
Ez mennyire helyt álló?

Előre is köszönöm válaszát!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.08.17

@Buza Norbert
Én úgy látom a két kép egyforma. Az A a kék, a B a zöld, a C a piros.
A bevezető gondolattal értek egyet, hogy a kölcsönös udvariasság a legcélravezetőbb ebben a helyzetben, mivel leírt szabály nincs.

Szeitl László | 2016.09.03

@A KRESZPROFESSZOR
Tisztelt Kreszprofesszor!

A jogszabály a következőt írja a 31. § (5) bekezdésben: Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik, balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű részére.

Véleményem szerint a kérdéses helyzetben a 28. § (2) bekezdéséből - jobbkéz szabály - más következik, méghozzá az, amit az útmutató is tartalmazott, nevezetesen az a balra kanyarodó jármű haladhat elsőként, amelynek jobb keze felől nem érkezik másik jármű!

Tisztelettel: Szeitl László

gazso | 2017.02.01

@Szeitl László
Még egy megjegyzés ide. A Kreszprofesszor által mutatott tábla esete egyértelmű, de annak hiányában a KRESZ szerint a kölcsönös udvariasság marad.

Ezen felül, több gépjárműoktatótól hallottam azt, hogy a kölcsönös udvariasság során ajánlott a balra kanyarodó járművet engedni először, de ez nem több mint ajánlás, ugyanakkor könnyen érthető célja van. Ha más járművet engedünk el a kölcsönös udvariasság során, egy menetközben érkező jármű könnyen újratermeli a helyzetet. Ha a balra kanyarodó járművet engedjük el, valószínűleg hosszabb időre megszabadult a kereszteződés a kölcsönös udvariasság helyzetéről -- ami a kereszteződés nagyobb áteresztőképességét eredményezi -- ami hosszútávon mindenkinek jó.

Tehát közérdek, hogy ilyen helyzetben a balra kanyarodó menjen először, de a dolog nem bír kötelező erővel -- balesetnél nem lehet erre hitatkozni.

A KRESZPROFESSZOR | 2016.09.03

@Szeitl László
A végeredmény jó, de a magyarázattal az a baj, hogy a 28.§. (1) bekezdés ír a jobbkéz szabályról, a (2) az elsőbbségadás kötelező táblákról szól. Erre pedig többek között azért hivatkozik a 31.§., mert néha előfordul, hogy jobbra kanyarodás közben elsőbbségadás tábla van előttünk, és így a balra kanyarodónak van előnye.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

4.923

Legfrissebb hír
Baleset a keresztező kerékpárúton

Szomorú baleset történt Lajosmizsén, ráadásul egy 13 éves kislányt okolnak érte. Pedig most az eljáró hatóságnak nincs igaza!

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!