Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 6 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Gyalogosok Elsőbbségadás

Gyalogos elsőbbsége, ha a közelben zebra van

Megtekintve: 577
2016-08-06 23:23:52

A következő esetben több forgalmi vizsgán résztvevő tanuló vérzett el. 

A tanulóautó mellékútról főútra kanyarodott,ahol a járda meghosszabbításában gyalogos haladt át az úttesten és nem kapta meg az elsőbbséget. 

Az oktató érvelése az,hogy a főúton volt gyalogátkelő, a gyalogos ezen haladhat át. 
A vizsgabiztos érvelése az, hogy a jármű a gyalogosra kanyarodott, akinek zebra hiányában is elsőbbsége van. 

Véleményem szerint, a zebra hiánya az, ha hiányzik. Itt viszont az útkereszteződésben van zebra,csak a másik oldalon,tehát a gyalogosnak nincs elsőbbsége, ráadásul szabálytalan.

Legyen olyan szíves tegyen rendet ebben a vitában! 


 

AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR

A válasz megtekintéséhez jelentkezz be az oldalra vagy regisztrálj ha még nem tetted meg.
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

Transporter77 | 2016.11.10

Én úgy emlékszem a gyalogos-elsőbbségre, hogy a gyalogosnak két esetben van egyértelműen elsőbbsége;
1: Kijelölt gyalogosátkelőhelyen (zebrán),
2: Kanyarodó járművel szemben a "rákanyarodó", azaz kanyarodást befejező szakaszon akkor is, ha az elméletben nem, csak gyakorlatban végez kanyarodást (lásd: a kanyarodó főútvonalon halad)
Amikor én tanultam, épp ez volt az egyik buktató. Más kérdés, hogy az elsőbbségadási törvény szerint "az elsőbbségadási kötelezettséggel rendelkező az elsőbbséggel rendelkezőt (akinek elsőbbsége van) nem kényszerítheti haladási sebességének vagy irányának HIRTELEN megváltoztatására. Ez is egy Achilles-sarok: kinek mi a hirtelen? Egyébként pedig zavarhatja, sőt indokolt esetben bizonyos ideig-mértékben akadályozhatja is a továbbhaladásban. (Pl. hosszú járműszerelvény kanyarodik, a gyalogos jobb, ha megvárja míg elmegy előtte, hiába van neki elsőbbsége).
Elnézést kérek ha hülyeséget írtam, de én még 94-ben szóról szóra így tanultam és egy hibaponttal mentem át a KRESZ-en... "melléixelés" miatt.

gazso | 2016.11.10

@Transporter77
A hirtelen megváltoztatásra kényszerítés járművek között játszik csak.
Gyalogos és jármű esetében egymás zavarása is tilos elsőbbségadáskor, mindkét irányban, nézd csak meg :)

Transporter77 | 2016.11.10

Én úgy emlékszem a gyalogos-elsőbbségre, hogy a gyalogosnak két esetben van egyértelműen elsőbbsége;
1: Kijelölt gyalogosátkelőhelyen (zebrán),
2: Kanyarodó járművel szemben a "rákanyarodó", azaz kanyarodást befejező szakaszon akkor is, ha az elméletben nem, csak gyakorlatban végez kanyarodást (lásd: a kanyarodó főútvonalon halad)
Amikor én tanultam, épp ez volt az egyik buktató. Más kérdés, hogy az elsőbbségadási törvény szerint "az elsőbbségadási kötelezettséggel rendelkező az elsőbbséggel rendelkezőt (akinek elsőbbsége van) nem kényszerítheti haladási sebességének vagy irányának HIRTELEN megváltoztatására. Ez is egy Achilles-sarok: kinek mi a hirtelen? Egyébként pedig zavarhatja, sőt indokolt esetben bizonyos ideig-mértékben akadályozhatja is a továbbhaladásban. (Pl. hosszú járműszerelvény kanyarodik, a gyalogos jobb, ha megvárja míg elmegy előtte, hiába van neki elsőbbsége).
Elnézést kérek ha hülyeséget írtam, de én még 94-ben szóról szóra így tanultam és egy hibaponttal mentem át a KRESZ-en... "melléixelés" miatt.

Transporter77 | 2016.11.10

Én úgy emlékszem a gyalogos-elsőbbségre, hogy a gyalogosnak két esetben van egyértelműen elsőbbsége;
1: Kijelölt gyalogosátkelőhelyen (zebrán),
2: Kanyarodó járművel szemben a "rákanyarodó", azaz kanyarodást befejező szakaszon akkor is, ha az elméletben nem, csak gyakorlatban végez kanyarodást (lásd: a kanyarodó főútvonalon halad)
Amikor én tanultam, épp ez volt az egyik buktató. Más kérdés, hogy az elsőbbségadási törvény szerint "az elsőbbségadási kötelezettséggel rendelkező az elsőbbséggel rendelkezőt (akinek elsőbbsége van) nem kényszerítheti haladási sebességének vagy irányának HIRTELEN megváltoztatására. Ez is egy Achilles-sarok: kinek mi a hirtelen? Egyébként pedig zavarhatja, sőt indokolt esetben bizonyos ideig-mértékben akadályozhatja is a továbbhaladásban. (Pl. hosszú járműszerelvény kanyarodik, a gyalogos jobb, ha megvárja míg elmegy előtte, hiába van neki elsőbbsége).
Elnézést kérek ha hülyeséget írtam, de én még 94-ben szóról szóra így tanultam és egy hibaponttal mentem át a KRESZ-en... "melléixelés" miatt.

Transporter77 | 2016.11.10

Én úgy emlékszem a gyalogos-elsőbbségre, hogy a gyalogosnak két esetben van egyértelműen elsőbbsége;
1: Kijelölt gyalogosátkelőhelyen (zebrán),
2: Kanyarodó járművel szemben a "rákanyarodó", azaz kanyarodást befejező szakaszon akkor is, ha az elméletben nem, csak gyakorlatban végez kanyarodást (lásd: a kanyarodó főútvonalon halad)
Amikor én tanultam, épp ez volt az egyik buktató. Más kérdés, hogy az elsőbbségadási törvény szerint "az elsőbbségadási kötelezettséggel rendelkező az elsőbbséggel rendelkezőt (akinek elsőbbsége van) nem kényszerítheti haladási sebességének vagy irányának HIRTELEN megváltoztatására. Ez is egy Achilles-sarok: kinek mi a hirtelen? Egyébként pedig zavarhatja, sőt indokolt esetben bizonyos ideig-mértékben akadályozhatja is a továbbhaladásban. (Pl. hosszú járműszerelvény kanyarodik, a gyalogos jobb, ha megvárja míg elmegy előtte, hiába van neki elsőbbsége).
Elnézést kérek ha hülyeséget írtam, de én még 94-ben szóról szóra így tanultam és egy hibaponttal mentem át a KRESZ-en... "melléixelés" miatt.

gazso | 2016.11.09

A gyalogosnak mind a KRESZ 21. § (7) bekezdése, mind a KRESZ 31. § (5) bekezdés a) pontja szerint elsőbbsége van -- kivéve a megkülönböztető jelzéseket használó járművel szemben. Az elsőbbséggel rendelkező gyalogost pedig az áthaladásban zavarni is tilos.
Ez mindattól függetlenül is igaz, hogy a gyalogos a 21. § (5) bekezdés értelmezésében szabályosan, vagy nem szabályosan halad át az úton, amire a jármű rákanyarodik.

Az utóbbi kérdéshez két megjegyzés:
1. az 50 méteres gyakorlat nem jogszabály. A közel nem feltétlen ugyanúgy értelmezendő egy 20 éves egészséges fiatalember esetáben mint egy idős ember vagy egy több gyerekkel együtt közlekedő felnőtt esetében.
2. mi a helyzet akkor, ha felfestenek még egy zebrát a kereszteződésben, ott, ahol a piros autó behajt a kereszteződésbe? Onnantól kezdve a gyalogos nem kelhet át a másik úton, mert van kijelölt gyalogos átkelőhely a közelben... Akkor az adott gyalogos ad absurdum egyik utat sem keresztezhetné... szerintem tarthatatlan érvelés.

gazso | 2016.11.09

A gyalogosnak mind a KRESZ 21. § (7) bekezdése, mind a KRESZ 31. § (5) bekezdés a) pontja szerint elsőbbsége van -- kivéve a megkülönböztető jelzéseket használó járművel szemben. Az elsőbbséggel rendelkező gyalogost pedig az áthaladásban zavarni is tilos.
Ez mindattól függetlenül is igaz, hogy a gyalogos a 21. § (5) bekezdés értelmezésében szabályosan, vagy nem szabályosan halad át az úton, amire a jármű rákanyarodik.

Az utóbbi kérdéshez két megjegyzés:
1. az 50 méteres gyakorlat nem jogszabály. A közel nem feltétlen ugyanúgy értelmezendő egy 20 éves egészséges fiatalember esetáben mint egy idős ember vagy egy több gyerekkel együtt közlekedő felnőtt esetében.
2. mi a helyzet akkor, ha felfestenek még egy zebrát a kereszteződésben, ott, ahol a piros autó behajt a kereszteződésbe? Onnantól kezdve a gyalogos nem kelhet át a másik úton, mert van kijelölt gyalogos átkelőhely a közelben... Akkor az adott gyalogos ad absurdum egyik utat sem keresztezhetné... szerintem tarthatatlan érvelés.

Wilfing Zoltán | 2016.09.29

Vitatom a szabályt,ugyanis,ha balra kanyarodó jármű elsőséget kell adjon,akkor "keresztben" áll a kereszteződésben!

A KRESZPROFESSZOR | 2016.10.15

@Wilfing Zoltán
A kereszteződésben nem tiltja a KRESZ a forgalmi okból történő megállást, főleg abban az esetben, ha a gyalogos elsőbbségadása miatt van ez. Ráadásul, bár ezen a képen az adott helyen nincs zebra, ha lenne, akkor is a kereszteződésben kell megállni, hogy át tudjuk engedni.

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

4.923

Legfrissebb hír
Sávonkénti sebességkorlátozás

A sebességkorlátozó jelzőtáblák az úttest teljes szélességére vonatkoznak. És bár lehetséges lenne a sávonkénti sebességkorlátozás, ezzel az útkezelők nem élnek.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!