Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 5 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

STOP tábla Elsőbbségadás

Értelmezhetetlen kereszteződés

Megtekintve: 14006

Az interneten terjeng az alábbi útkereszteződéssel kapcsolatos kép.
Ráadásul azzal a kommenttel, hogy az autósok többsége nem tudja, hogyan kell itt szabályosan közlekedni.

A cikk folytatásához jelentkezz be!
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

Bakter0 | 2024.08.16

Nekem nem a képhez, hanem attól részben eltérő helyzethez lenne kérdésem.
Mi a helyzet, ha az A jelű autónak nincs táblája?
Én arra gondolok, hogy ez esetben a C és D jelű járművek jobbkéz szabály szerint haladhatnak tovább, azaz a D jelű halad át elsőként, és a C követi őt.
Jól értelmezem?

forgacsl | 2022.01.12

Az igazság az, hogy ilyen, vagyis ehhez nagyon hasonló kereszteződés van.
47.668890, 21.507643
Szerencsére nem nagy ott a forgalom .

Havas Gábor | 2020.06.21

Alapvetően egyetértek az elhangzottakkal.
Amennyiben a D jelű út mondjuk egy bekötő út - például egy parkolóból, akkor teljesen érthető, hogy a kereszteződés alapértelmezetten T alaprajzú, és ehhez a táblákat tökéletesen tették ki, ha az a szándék, hogy a T szára felől érkezők haladhassanak tovább először. A bekötő úton érkezők megállítása is jó gondolat, mielőtt akár hosszabb szünet után újra becsatlakoznak a forgalomba.
Ezen kívül minden érkező számára egyértelmű a helyzet megközelítéskor, csak annak van gondja, aki nem tudja a KRESZ ide vonatkozó szabályait.
Valóban nem túl gyakori eset, de egyáltalán nem kizárt, hogy előforduljon, és amit leírtam, azok szerint még az előírások sem sérülnek.

Ambakaj | 2020.06.04

Az igaz, hogy nincs erősorrend az "Elsőbbségadás kötelező!" és az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" táblák közt.
Ennek számomra ellent mond, legalábbis szerintem logikátlan az erősorrend hiánya miatt kettő ugyanolyan funkciót betöltő tábla használata. Ennek okán az egyértelmű forgalomszabályozás miatt, szükséges lenne egy erősorrendet meghatározni a kettő tábla között. Már csak azért is, mert így szükségtelen lenne a több szabály bevonása az értelmezésbe, ami miatt további félreértések adódhatnak.
Viszont én látok némi erősorrendet a táblák között a továbbhaladás szempontjából:
? A és C közt nincs konfliktus, hisz nem keresztezik egymás útvonalát, így köztük nem áll fenn az elsőbbségadási kötelezettség.
? Az "Elsőbbségadás kötelező!" táblánál a megállási kötelezettség opcionális, a forgalmi helyzet függvénye.
? Az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" tábla viszont egy dupla felszólító és kötelező tábla. Egyrészt kötelezővé teszi a megállást, másrészt kötelezővé teszi az elsőbbségadást.
? Ha nincs erősorrend, akkor ugye, mivel mindenkinek van egy elsőbbségadásra kötelező táblája, így a kialakult anomáliát logikusan a jobbkéz-szabállyal tudjuk feloldani.
Ebből következően a C hátrányban van a D-vel szemben, a D pedig az A-val szemben. Ennek okán ugye az áthaladási sorrend az 1. A; 2. D; 3. C; lesz.
? De! A D autó megállásra is kötelezve van! Jó esetben ezt a többi autó is látja. Ergo ők nem fognak megállni, mivel tudják, hogy álló helyzetből csak úgy indulhatok el, ha a közlekedés többi résztvevőjének megadtam az elsőbbséget és nincs ebből adódó további hátrányom.
Ha pedig ezt figyelembe veszem, akkor véleményem szerint ez negálja a C autós jobbkéz-szabály miatti elsőbbségadási kötelezettségét és így feloldja a hátrányos helyzetét.
? Tehát ha figyelembe veszem az elindulás szabályait is, amit szerintem a megállásra kötelezés miatt meg kell tenni, akkor már változik az áthaladási sorrend. 1. A|C együtt; 2. D

gazso | 2020.06.08

@Ambakaj
Ezeknek a tábláknak a jelentését emlékeim szerint 1968 óta rögzíti nemzetközi egyezmény.
Az erősorrend kialakításához több tucat országnak kellene egyetértenie, amire nincs sok esély, bármilyen logikusnak is tűnik számodra a dolog -- amúgy ha megérted a közlekedési szabályok logikáját, már nem is látod majd annyira logikusnak...

Nem foglakoztál A és C elsőbbségi viszonyaival balra kanyarodás esetén. Itt a lényeg, akkor is egyértelműen az egyenesen vagy jobbra haladóé az elsőbbség A és C között, ha ő STOP tábla mögül érkezik, míg a másik csak sima macisajt mögül kanyarodna balra.

Ambakaj | 2020.06.18

@gazso
Ebben tökéletesen igazad van!
Nem foglalkoztam az A-C viszonyával, mivel ebben a helyzetben nem áll fenn köztük elsőbbségi viszony. Nem keresztezi egymást a nyomvonaluk.
Olyan problémával ami nincs, nem kell foglalkozni!

Ambakaj | 2020.06.04

Az igaz, hogy nincs erősorrend az "Elsőbbségadás kötelező!" és az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" táblák közt.
Ennek számomra ellent mond, legalábbis szerintem logikátlan az erősorrend hiánya miatt kettő ugyanolyan funkciót betöltő tábla használata. Ennek okán az egyértelmű forgalomszabályozás miatt, szükséges lenne egy erősorrendet meghatározni a kettő tábla között. Már csak azért is, mert így szükségtelen lenne a több szabály bevonása az értelmezésbe, ami miatt további félreértések adódhatnak.
Viszont én látok némi erősorrendet a táblák között a továbbhaladás szempontjából:
? A és C közt nincs konfliktus, hisz nem keresztezik egymás útvonalát, így köztük nem áll fenn az elsőbbségadási kötelezettség.
? Az "Elsőbbségadás kötelező!" táblánál a megállási kötelezettség opcionális, a forgalmi helyzet függvénye.
? Az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" tábla viszont egy dupla felszólító és kötelező tábla. Egyrészt kötelezővé teszi a megállást, másrészt kötelezővé teszi az elsőbbségadást.
? Ha nincs erősorrend, akkor ugye, mivel mindenkinek van egy elsőbbségadásra kötelező táblája, így a kialakult anomáliát logikusan a jobbkéz-szabállyal tudjuk feloldani.
Ebből következően a C hátrányban van a D-vel szemben, a D pedig az A-val szemben. Ennek okán ugye az áthaladási sorrend az 1. A; 2. D; 3. C; lesz.
? De! A D autó megállásra is kötelezve van! Jó esetben ezt a többi autó is látja. Ergo ők nem fognak megállni, mivel tudják, hogy álló helyzetből csak úgy indulhatok el, ha a közlekedés többi résztvevőjének megadtam az elsőbbséget és nincs ebből adódó további hátrányom.
Ha pedig ezt figyelembe veszem, akkor véleményem szerint ez negálja a C autós jobbkéz-szabály miatti elsőbbségadási kötelezettségét és így feloldja a hátrányos helyzetét.
? Tehát ha figyelembe veszem az elindulás szabályait is, amit szerintem a megállásra kötelezés miatt meg kell tenni, akkor már változik az áthaladási sorrend. 1. A|C együtt; 2. D

Ambakaj | 2020.06.04

@Ambakaj
Bocsánat a sorkezdő kérdőjelek miatt, azok kötőjelek(-) lettek volna!
Valamiért viszont a beküldés után, átalakultak kérdőjellé.

sotka9 | 2016.03.15

Nyíregyházán van egy ilyen kereszteződés! De szerintem sima a szabály , első akinek nincs táblája, utána jobbkéz működik!

sotka9 | 2016.03.13

De létezik, Nyíregyházán a Média Márk előtti kereszteződés ugyanígy néz ki. Amúgy teljes egészében értelmezhető szerintem-első akinek nincs táblája-utána a sorrendet a jobbkéz szabály határozza meg. Tehát 2- az A, utána D és a C.

Kézi Róbert Ferenc | 2015.05.12

Tisztelt Pető Úr!
Tételezzük fel, hogy mindazok ellenére, hogy ilyen kereszteződés nem létezik, de egy tesztlapon mégis ezzel az ábrával találkozunk, akkor hogyan kéne megoldani? Igaz az amit kommentekeben olvastam, hogy a STOP tábla és a "MACKÓ" tábla egyenrangú, egyenértékű tábla? Köszönettel: Kézi Róbert

A KRESZPROFESSZOR | 2015.05.12

@Kézi Róbert Ferenc
Olyan létezik, hogy azonos úton egy kereszteződésben egymással szemben helyeznek el egy STOP táblát, illetve egy Elsőbbségadás kötelező jelzést.
Ebben az esetben sincs "erősorrend" közöttük, csak annyi, hogy a STOP-nál mindig meg kell állni legalább egy pillanatra.
http://kreszklub.hu/kreszforum/elsobbseg-a-stop-tablanal/

Nem tudom ki tette bele ezt egy teszt feladatba - egyébként tutti, hogy nem a hivatalos vizsgáról való, ott nincs ilyen -, de értelmetlen helyzeteket nem szabadna ilyen módon terjeszteni...

Kézi Róbert Ferenc | 2015.05.15

@A KRESZPROFESSZOR
Köszönöm szépen válaszát, maximálisan tisztázta, egyértelművé tette a felmerülő kételyeimet!

Maxi | 2015.05.12

Továbbá, ha D jelű járműnek STOP táblája van, akkor vele szemben is illene, hogy az legyen, de ez már igazán csak részletkérdés. :)

Új hozzászólás írása
További hozzászólások
Klubtag Számláló

10.413

Legfrissebb hír
A legújabb jogsi kódok

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke.

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Érvényes 2017.01.01-től.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!