Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 6 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Sebességkorlátozás Kerékpár

A KRESZ legröhejesebb szabálya

Megtekintve: 990
2014-10-10 19:18:29

Kerékpárosoknak sebességkorlátozás. Ki hallott már ilyet? Pedig nagyon is igaz! Sőt...


Autópálya 130 km/h... Ezt talán mindenki tudja, aki járművel közlekedik. Személygépkocsik ennyivel mehetnek maximum például az emhetesen. De hogy a biciklisekre is érvényes lenne ez a szabályozás! Mármint, hogy megkötik azt, hogy mennyivel tekerhetnek? Bizony ez így van a KRESZ-ben, méghozzá majdnem tíz éve.
Sőt! A kerékpárosokra több sebességérték vonatkozik, mint egy személyautósra, hitted volna ezt? Pedig így van!
(Csak ha valaki nem tudná, személygépkocsira 130/110/90/50 - autópályán, autóúton, lakott területen kívül és belül.)

Kerékpárosra az érvényes számsor:
10/20/30/40/50

Vicces, ugye?


Főleg, hogy jelen pillanatban nincs olyan kötelezettség, hogy egy bicajt bármilyen tempómérőeszközzel fel kellene szerelni.

Meg különben is, egy fotózkodó rendőr a cangás hátáról hogyan tudná azonosítani kiről is van szó? Bár én megtaláltam a megoldást!

Vonalkódot minden kerékpárosnak!

Tréfát félre téve, nyilván egy baleset esetén igenis lesz jelentősége a sebességhatárok betartásának, sőt hallottam olyanról, hogy a hatóság emberei szemből fotózva állítottak már le kerékpárost, és büntetést is eszközöltek.


Ezek után nézzük azokat a bizonyos maximális megengedett sebességértékeket kerékpárra:

Általánosságban a megengedett legnagyobb sebesség az úttesten, kerékpársávon, leállósávon (természetesen nem autópályán és autóúton), és útpadkán - lakott területen belül és kívül egyaránt -
40 km/óra


Most jön a legmókásabb:
A fenti helyeken, ha lakott területen kívül közlekedik a kerékpáros, utast nem szállít, és fejvédő sisakot visel, akkor
50 km/óra

Ez azért morbid egyébként, mert a traktor, a robogó, sőt még egy személygépkocsi is, ha egy elromlott másik járművet vontat, max. 40-el közlekedhet, azaz a sisakos bicajosok simán lealázhatják ezeket a járműveket!

Az pedig külön jó kérdés, hogy mi is az a kerékpáros sisak? Vajon ez is az?


Mindkét fenti szabályt üti, ha a kerékpáros kerékpárútra téved. Pedig az ember azt hinné, hogy ezt direkt nekik készítik, és ezért itt bele lehet adni apait, anyait, de nem így van! Ugyanis kerékpárúton - ha van sisak, ha nincs, ha városon belül vagyunk, ha kívül - a maximális tempónk már csak
30 km/óra
lehet.


Ráadásul, ha a kerékpárutat kombinálják gyalogúttal, akkor bicajjal kötelesek vagyunk lecsökkenteni a sebességünket
20 km/óra  -ra.

(Egyébként ez azért érdekes, mert sima kerékpárúton, ha a közelben nincs járda, a gyalogosok jogszerűen ott is közlekedhetnek, tehát a csökkentett tempó itt is jogos lehetne.)


És végül van egy tízesünk is, hiszen a KRESZ azt írja, hogy amennyiben az úttest alkalmatlan kerékpározásra - például egy eső után hatalmas pocsolyák lepik el - akkor a kerékpáros a járdán is közlekedhet, de ebben az esetben csak maximum
10 km/óra  -s sebességgel.


Ja, és ha valakinek nem lenne elég, akkor azt sem árt tudni, hogy

  • Kerékpárral "Lakó-pihenő övezetben" csak 20 km/h-val szabad közlekedni
  • "Gyalogos övezetben" ha a tábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van - a jelzett időszakon kívül - a kerékpárosok - a gyalogosok veszélyeztetése nélkül - legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek.
  • "Gyalogos és kerékpáros övezetben" kerékpárosok legfeljebb 20 km/óra sebességgel haladhatnak, de ha a gyalogosok részén közlekednének, akkor legfeljebb 10 km/óra sebességgel.

Ember legyen a talpán, aki ezt mind megjegyzi!

Kerékpárosok figyelem! Megtanulni! Holnap kikérdezem!

A Kreszprofesszor


Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

Zahorán Gyula | 2017.06.07

Ezeket az ""ÚJ"" sebességkorlátozásokat a kerékpáros szövetség javasolta, (sok más , szerencsére nem bevezetett hülyeséggel együtt)) Egyetlen előnye: KRESZ vizsgára be kell vágni, amúgy
1-bringás nem tudja,
2- nincs műszere
3- rendőr sem őket méri
4- aki kitalálta jól érzi magát (Jól érzi????)

KETOSZ | 2014.12.16

Ne nevezzük mókásnak az 50 km/h sebességkorlátot, mert az az edzésben lévő kerékpárversenyzők számára van meghatározva

A KRESZPROFESSZOR | 2014.12.16

@KETOSZ
Oké, oké, nem rosszindulatból írtam a "mókás" jelzőt... A sisaknak szólt leginkább.
Meg eszembe jutott pár egyéb helyzet, amit szintén körülményektől lehetne függővé tenni. Például segédmotort térdprotektorral mondjuk ötvennel lehetne vezetni, traktort utassal csak harminccal és hasonlók...

Én magam nem vagyok nagy bicajos, de egyszer sikerült lejtőn majdnem negyvennel tekernem... Hát... Kb. halálfélelmem volt...

Laposkereku | 2014.10.16

Hogyan lehet olyan kerékpárt forgalmazni amelyiknek 25 (szög)fokos bedöntésénél már leér a pedálja mert túl alacsonyan van? Ez már az életveszély kategória , mert útegyenetlenségben is fenn tud akadni. Na egy ilyennel próbáljon valaki 40-el hasítani, a halálközeli élmény valószínű .... Miért nem érvényes a motorkerékpárokra előírt minimális alsó magasság a kiegészítő és egyéb elemekre.

sartorius | 2015.03.08

@Laposkereku
Bizony Dan Martin is így bukott tavaly(előtt).
De a kerékpár hajtóművét azért kell alacsonyra szerkeszteni, mert akkor a súlypont is alacsonyabban lesz. Ez azért mégiscsak fontosabb, mint hogy leér a pedál.
Az egész technika kérdése: meg kell tanulni kerékpározni!

Új hozzászólás írása
Klubtag Számláló

4.923

Legfrissebb hír
Kinek van elsőbbsége?

Napok óta kering egy ábra az interneten, és eléggé megosztja azokat, akik véleményt próbálnak mondani az elsőbbségadás kérdésében.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!