Az üzenet elküldéséhez írd be számokkal, mennyi 5 x 5 a lenti mezőbe.

Bejelentkezés Legyél klubtag!

Autópálya

Miért nem kell matrica mégsem?

Megtekintve: 2149

Figyelem! Az alábbi cikkel kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása a következő:

A gyorsforgalmi út jogszabályi definícióját a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényen alapuló felhatalmazás alapján a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet rögzíti a következők szerint:

(1) Az állam tulajdonában lévő közutak az országos közúthálózatba tartoznak. Az országos közutakat úthálózati szempontból – jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján – a következő hálózati útosztályok (a továbbiakban: útosztály) valamelyikébe kell besorolni:

a) gyorsforgalmi utak (külterületi, belterületi):
aa) autópályák,
ab) autóutak,
ac) gyorsforgalmi utak csomóponti elemei

A Kreszklub közlekedési szakértőjének tehát nincs igaza, de ha mégis helytálló lenne az általa előtalált jogszabályi hivatkozás, az – egyébként más területet szabályozó - Országos Területrendezési Tervről 2003. évi XXVI. törvény melléklete második helyen nevesíti az M1, M3, M4, M5, M7 fővárosi bevezető (M0-on belüli autópálya besorolású) szakaszait is.



 

A díjrendelettel kapcsolatban megváltozott a 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet. Ez a következőt írja elő:

Az e rendeletben meghatározott kivétellel használati díjat, ennek elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni a gyorsforgalmi utaknak az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott gépjárművel történő használatáért (a továbbiakban együtt: díjköteles jármű.)

A mondatban a díjfizetési kötelezettség egyértelműen a gyorsforgalmi utakra vonatkozik. 

A cikk folytatásához jelentkezz be!
Új hozzászólás írása
Kedves Klubtag! Kérjük, hogy ezen a felületen csak a cikkhez szorosan kapcsolódó hozzászólásodat írd le. Egyéb témában a kérdéseidet a jobb oldalon található kérdőjel megérintése után teheted fel!

Hozzászólások

durko | 2015.01.09

Maradjunk a törvényesség talaján. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a kormány képviselői azt sugalmazzák, hogy az autósnak kötelessége tudni a díjfizetési kötelezettségről olyan szakaszokon is, ahol az erre felszólító közlekedési jelzőtáblák még nem lettek kihelyezve. A közúti közlekedést szabályozó törvény pontosan fogalmaz: ? A közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezések 3. §3 (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani;
b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni; - (4)40 Az (1) bekezdés a) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla (8/a. ábra) azt jelzi, hogy az út úthasználati díj megfizetésével vehető igénybe. Az (1) bekezdés a) és b) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla (8/b. ábra) az úthasználati díjfizetési kötelezettség végét jelzi. A kiegészítő jelzőtábla jelzése tartalmazhatja a díjfizetési kötelezettség ellenőrzésének módját is.?
Szó sincs arról, hogy bizonyos útfajták mentesítenék a közútkezelőpt a díjfizetési táblák kihelyezéséről.
Valami derenghetett a törvényalkotónak erről, mert
?A nemzeti fejlesztési miniszter 57/2014. (XII. 30.) NFM rendelete szerint
7. § A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet (a továbbiakban: R2.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
?1. § Az e rendeletben meghatározott kivétellel használati díjat, ennek elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni a gyorsforgalmi utaknak az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott gépjárművel történő használatáért (a továbbiakban együtt: díjköteles jármű).?
Felhívom a figyelmet, hogy a mondat nyelvtanilag nehezen értelmezhető, hiszen úgy tűnik, legalább egy vessző kimaradt a fogalmazásból. Mindezen túl a rendelet ? és így ez a benne foglalt mondat is ? a Magyarországi általános díjfizetésről szól: nem kizárólag a kategorizált matricás rendszerbe tartozó járművekről, hanem a HU-Go hatálya alá eső tehergépkocsikról is.
Mindezek fényében jelen mondat nem alkalmas arra, hogy a jogalkotó szándékát demonstrálja abban a tekintetben, hogy mi a valódi szándéka a D1-D2-U-B2 kategóriájú közlekedőkkel kapcsolatban.
A közlekedők tehát továbbra is az utak mentén elhelyezett közlekedési táblák utasításait kötelesek betartani.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ma közleményt adott ki, melyben elég nyakatekert hivatkozásokat próbál találni a ?gyorsforgalmi út? meghatározására.
Az egyik általa hivatkozott törvény az Országos Területrendezési Tervről született 2003-ban, a ?törvény célja 1. § E törvény célja, hogy meghatározza az ország egyes térségei területfelhasználásának feltételeit, a műszaki-infrastrukturális hálózatok összehangolt térbeli rendjét, tekintettel a fenntartható fejlődésre, valamint a területi, táji, természeti, ökológiai és kulturális adottságok, értékek megőrzésére, illetve erőforrások védelmére.? Nyilvánvaló, hogy az ennek mellékletében felsorolt csatornák, vasútvonalak, repülőterek, kőolajvezetékek és közutak listája nem a közlekedés szabályozásának szempontjai szerint készültek. Mindezen túl a lista szemrevételezésével első pillantásra is felmérhető, hogy a teljes, távlati jövőben szereplő autópályahálózat felsorolása volt a területrendezés hátterét biztosító törvény készítőinek szándéka. fentieken kívül a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. hivatkozik a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet 2. § (1) bekezdésére is. Értelmezésük szerint az itt található felsorolás alkalmas arra, hogy értelmezze a 2014. december 30-iki rendelet ominózus mondatát. Nos a rendeletet figyelmesen áttanulmányozva a rendelet 2 sz. melléklete egyértelmű iránymutatást ad a gyorsforgalmi utak listájáról: 2. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez30
Az országos közúthálózat számozási rendszere és az utak számozása
I. Gyorsforgalmi utak
(a gyorsforgalmi utak csomóponti elemeinek kivételével)
1. A gyorsforgalmi utak (autópályák és autóutak) betűjelzése egységesen M.
2. A gyorsforgalmi utak M betűjelzése mellett egy vagy két számjegyből álló szám van.
3.31 A gyorsforgalmi utak számozása - az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény szerint (az időközben bekövetkezett változásokat figyelembe véve, valamint a szerelvényezés iránya szerint a települések sorrendjét szükség esetén módosítva - a következő, ?A gyorsforgalmi utak számozása? című táblázat alapján történik.
A gyorsforgalmi utak számozása:
A gyorsforgalmi út
száma A gyorsforgalmi út nyomvonala
M0 Budapest körüli gyűrű: Budaörs-Törökbálint-Diósd- Budapest, XXII. ker.-Duna-híd-Szigetszentmiklós-Duna-híd-Dunaharaszti-Bp. XXIII. ker.-Gyál-Üllő-Vecsés-Üllő-Ecser*-Maglód*-Pécel*-Bp. XVII. ker.*-Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Bp. XVI. ker.*-Csömör*-Fót-Dunakeszi-
Duna-híd*-Szigetmonostor*-Duna-híd*-Budakalász*-Pilisborosjenő*-Üröm*-Solymár*-
Nagykovácsi*-Budakeszi*-Budaörs*
M1 M0 Budapest-Győr-Hegyeshalom**-{Ausztria)
M10 M0 Budapest*-Dorog*-Esztergom, Duna-híd***-(Szlovákia)
M15 M1 autópálya-Rajka**-(Szlovákia)
M2 Budapest-Vác*-Rétság*-Parassapuszta***-(Szlovákia)
M21 M3 Hatvan térsége*-Salgótarján*-Somoskőújfalu***-(Szlovákia)
M25 M3 Füzesabony térsége*-Eger*
M3 M0 Budapest-Hatvan-Füzesabony-Emőd-Tisza-híd-Polgár-
Görbeháza*-Nyíregyháza*-Vásárosnamény*-Tisza-híd*-Barabás***-(Ukrajna)
M30 M3 Emőd térsége-Miskolc-Encs*-Tornyosnémeti***-(Szlovákia)
M3132
Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Kerepes*-Gödöllő*-Mogyoród*
- Vásárosnamény*-Záhony***-Tisza-híd*-(Ukrajna)
M35 M3 Görbeháza térsége*-M47 Debrecen térsége*
M4 Budapest*-Szolnok*-Tisza-híd*-Püspökladány*-Biharkeresztes***-(Románia)
M43 M5 Szeged térsége*-Tisza-híd*-Nagylak***/ Csanádpalota***-(Románia)
M44 M8 Kecskemét térsége*-Tisza-híd*-Békéscsaba*-Gyula***-(Románia)
M47 M3 Nyíregyháza térsége*-Debrecen*-Berettyóújfalu*-Békéscsaba*-Tisza-híd*-M43 Szeged térsége*
M49 M3 Mátészalka térsége*-Csengersima***-(Románia)
M5 M0 Budapest-Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged térsége-Röszke**-(Szerbia)
M57 M6-Mohács*-Bóly*-Pécs***Barcs***-(Horvátország)
M6 M0 Budapest*-Dunaújváros*-Szekszárd*-Bóly*-Ivándárda térsége***-(Horvátország)
M62 M7 Székesfehérvár térsége*-Dunaújváros*
M65 M7 Székesfehérvár térsége*-Tamási*-Dombóvár*-M57 Pécs térsége*
M7 M0 Budapest-Székesfehérvár-M65 keresztezése-M8 keresztezése-Zamárdi*-M9 keresztezése*-Nagykanizsa*-Becsehely*-Letenye* (M7/M70 csomópont)-Letenye*** (Horvátország)
M70 M7 Letenye térsége-Tornyiszentmiklós***-(Szlovénia)
M75 M9 Bak térsége*-Rédics***-(Szlovénia)
M76 M7 Balatonszentgyörgy térsége*-Keszthely*-M9 Zalaegerszeg térsége*
M8 (Ausztria)-Rábafüzes***-Veszprém*-M7 keresztezése*-M65 keresztezése*-Dunaújváros*-Duna-híd*-Szolnok*-Füzesabony*
M80 M81 Székesfehérvár térsége*-Várpalota*-M8 Veszprém térsége*
M81 M7 Székesfehérvár térsége*-Mór*-Kisbér*-Komárom***-Duna-híd*-(Szlovákia)
M81
alternatíva M7 Székesfehérvár térsége*-Mór*-Kisbér*-Győr*-Vámosszabadi***-Duna-híd*-(Szlovákia)
M85 M1 Győr térsége*-Csorna*-M9 Nagycenk térsége*
M86 M1 Mosonmagyaróvár térsége*-Csorna*-M9 Sárvár térsége*
M9 (Ausztria)-Sopron***-Szombathely térsége*-Zalaegerszeg*-Nagykanizsa*-Kaposvár*-Dombóvár*-Szekszárd*-Duna-híd-Szeged*
- M9 Vát térsége*-Szombathely*
Megjegyzés:
A meglevő elemek a táblázatban jel nélkül, a tervezett elemek *-gal, a meglevő határátkelőhelyek **-gal, a tervezett határátkelőhelyek ***-gal szerepelnek e rendelet kihirdetésének időpontjában.
A ?térség? a település közigazgatási területét és annak 10 km-es környezetét jelöli.
Fentiekből egyértelműen látható, hogy valamennyi Budapest irányából induló gerincautópályánk ?gyorsforgalmi? neghatározása az M0-tól kezdődik. Ily módon valóban értelmezhetetlen a 2014. december 30-iki rendelet mondata, tehát a közlekedők továbbra is az utak mentén elhelyezett jelzőtáblák utasításait kötelesek betartani. Mindezen felül például a határokon lévő nagy tájékoztató táblák is mutatják, hogy a nemzetközi KRSZben sem létezik a "gyorsforgalmi út" kategória. Pl. sebességhatárokról a tájékoztatás: autópályán x, közúton y, lakott területen z. Minden más esetről, magyasabb vagy alacsonyabb engedélyezett értékről a kihelyezett táblák intézkednek minden országban. Épp így a kihelyezett táblák tájékoztatnak IDŐBEN arról, hogy egy elágazás után fizetős, vagy ingyenes szakasz következik.

Új hozzászólás írása
Klubtag Számláló

10.413

Legfrissebb hír
A legújabb jogsi kódok

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke.

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Érvényes 2017.01.01-től.

KRESZ Kommandó

Fotózd le, ha valami érdekeset látsz!